Trainen op hartslag

Instellen en aflezen van je hartslagzones

Het is belangrijk je hartslagzones goed in te stellen in de verschillende apps en apparaten die je gebruikt, zodat je de trainingen goed kunt uitvoeren en analyseren

Geschreven door
KNWU Talentcoaches

Hartslagzones instellen in Fondo

Uiteraard beginnen we met het invoeren van je hartslagzones in Fondo, omdat dit een vereiste is om je persoonlijke trainingsinstructies te kunnen zien. Je hartslagzones kun je invoeren via de optie Hartslagzones onder je Profiel. Weet je alleen nog  je omslagpunt (bijvoorbeeld uit de praktijktest), dan kun je ook deze invoeren zodat de zones automatisch worden berekend (zie afbeelding).

Hartslagzones instellen in fietscomputer

Gebruik je een fietscomputer of -horloge, dan is het handig om je hartslagzones hier op in te stellen zodat je tijdens het fietsen kunt zien in welke zone je rijdt. Dit maakt het uitvoeren van trainingen makkelijker. Of dit kan en hoe dit werkt verschilt per merk en model.

  • Op Garmin fietscomputers en -horloges kunnen zones worden ingesteld via de Garmin Connect app, of direct op het apparaat zelf.
  • Op Wahoo fietscomputers kunnen zones worden ingesteld via de Element Companion app.
  • Heb je een fietscomputer van een ander merk? Dan adviseren we je om de gebruiksaanwijzing te raadplegen of contact op te nemen met de fabrikant. Let op : niet alle fietscomputers ondersteunen het instellen en weergeven van hartslagzones. Dit is geen probleem. Belangrijk is wel dat je tijdens het fietsen je hartslagfrequentie kunt aflezen.

Hartslagzones instellen in Strava

Ben je ook actief op Strava (wie niet?) en heb je een betaald lidmaatschap dan is het handig om je hartslagzones hier goed in te stellen zodat je je trainingen achteraf goed kunt analyseren. Dit doe je als volgt (zie ook deze uitleg van Strava zelf):

  1. Bezoek vanaf een computer de Strava-website. Vanaf een mobiele telefoon is het (nog) niet mogelijk om je hartslagzones in te stellen.
  2. Ga via het menu rechtsboven naar Instellingen.
  3. Kies ‘Mijn prestaties’ in het linker menu.
  4. Klik op het blok ‘hartslagzones’ en kies voor de optie ‘aangepaste hartslagzones’
  5. Versleep de sliders zodat zone Z1 t/m Z5 overeenkomen met jouw hartslagzones in Fondo. Let op: Z1 is H, Z2 is D1, etc. (zie onderstaande afbeelding)

Theorie in praktijk brengen?

Ga fietsen met Fondo, de trainingsapp van de KNWU.

Download Fondo voor iPhone of Android Download Fondo