Waarom een hartslagmeter bij het fietsen?

Voordat we direct inzoomen op de beste hartslagmeter voor jou, is het belangrijk om te weten waarom zo’n hartslagmeter essentieel is voor sportieve fietsers. Het is heel simpel: een hartslagmeter meet je hartslag (suprise!), waardoor je in staat bent om jouw inspanningsniveau tijdens het fietsen nauwkeurig te volgen. Hierdoor is het niet alleen mogelijk om inzicht te krijgen in jouw conditie, maar krijg je tegelijkertijd belangrijke informatie over jouw hartslagzones. Dit leidt er toe dat je goed kan bepalen of je jouw trainingen wel op de juiste intensiteit uitvoert. Want alleen op de juiste intensiteit trainen, maakt van jou een betere fietser.

Shop een hartslagmeter

hartslagmeters fietsen

Hartslag meten op de pols (horloge) of borst (band)?

Het mag dus duidelijk zijn dat een goede hartslagmeter niet mag ontbreken in jouw standaard fiets uitrusting. Maar dan komt de volgende belangrijke overweging: ga je jouw hartslag meten op de pols, door middel van een horloge? Of ga je voor hartslagmeting op de borst, dus via een hartslagband? 

Hartslag meten op de pols

Hartslagmeting op de pols biedt veel gebruiksgemak. Een horloge zijn we allemaal wel redelijk gewend, en het scheelt dat je geen extra borstband hoeft te dragen. De nieuwste modellen polsgebonden hartslagmeters bieden steeds nauwkeurigere metingen, maar ook handige aanvullende functies, zoals ingebouwde GPS en activity tracking. Hierdoor kunnen ze ook buiten het fietsen om gebruikt worden. 

Een nadeel van dit type hartslagmeter is het feit dat ze bij intensieve trainingen en snelle bewegingen wel eens minder nauwkeurig kunnen zijn. Dit leidt tot inconsistente gegevens, het verkeerd instellen van jouw hartslagzones en dus minder effectieve trainingen.

beste hartslag horloge
(c) Garmin

Hartslag meten op de borst

Bij het trainen op hartslag is de hartslagband op de borst toch wel de gouden standaard voor nauwkeurige metingen, voornamelijk tijdens intensieve trainingen. Borstbanden maken gebruik van een geavanceerde sensor die dichter bij het hart zit, en daardoor betere resultaten laat zien. Toegegeven, het dragen van zo’n band is minder comfortabel dan het dragen van een horloge, maar als jouw prioriteit ligt bij nauwkeurige en consistente data, dat is zo’n band een no-brainer. 

Alles hangt af van jouw persoonlijke voorkeuren, budget en trainingsdoelen. Als (dagelijks) gebruiksgemak belangrijk voor je is, kan een hartslagmeter op de pols voldoen. Als nauwkeurigheid en betrouwbaarheid echter essentieel zijn, vooral tijdens intensieve fietsritten, is een borstband de beste optie. Aan jou de keuze.

wat is de beste hartslagmeter

Wat is de beste hartslagmeter (horloge)?

Het aanbod aan horloges met hartslagmeting is enorm. We houden het in dit artikel bij drie populaire modellen. We lichten daarnaast bij elk model de voor- en nadelen uit.

1. Garmin Forerunner

Ja, er staat ‘runner’ in de naam, maar de Garmin Forerunner is een geavanceerd multisport-horloge, ontworpen voor fanatieke sporters waaronder fietsers. 

Voordelen:

+ Uitgebreide trainingsmetingen en analyses

+ Lange batterijduur, ideaal voor lange ritten en meerdaagse avonturen

+ Compatibiliteit met ANT+ en Bluetooth sensoren, waaronder fietscomputers

Nadelen:

- Kan relatief duur uitvallen

- Voor sommigen iets te omvangrijk, en dus te zwaar op de pols

2. Polar Vantage

Ook de Vantage is een multisport-horloge. Met dit horloge biedt Polar een perfect model voor atleten die het uiterste uit hun trainingen willen halen

Voordelen:

+ Geavanceerde trainingsfuncties

+ Strava Live Segments-integratie voor extra motivatie en competitie

+ Stijlvol en lichtgewicht ontwerp met een lange batterijduur

Nadelen:

- Minder uitgebreide smartwatch-functies in vergelijking met sommige andere modellen

- Beperktere navigatie- en kaartmogelijkheden

3. Suunto 9 Baro

De meest avontuurlijke atleten (en dus ook fietsers) komen wellicht al snel uit bij de Suunto 9 Baro. Dit robuuste multisport-horloge kan tegen een stootje en weet met gemak uren- of dagenlang na elkaar te presteren.

Voordelen:

+ Robuust en duurzaam ontwerp, geschikt voor ruige omgevingen en avontuurlijke ritten

+ Uitgebreide batterijduur modi voor langdurige fietsritten en meerdaagse avonturen 

+ Nauwkeurige trainingsgegevens, inclusief hoogte- en barometerinformatie

Nadelen:

- Minder geavanceerde smartwatch-functies en beperktere app-integraties

- Beperkte navigatiemogelijkheden en minder gedetailleerde kaartinformatie

4. Coros Apex 2 Pro

Zoek je een multisport-horloge met een lange batterijduur voor een relatief lage prijs, dan is de Coros Apex 2 Pro een geschikte kandidaat. Deze lichtgewicht allrounder houdt al je trainingen en voortgang moeiteloos bij.

Voordelen:

+ Lichtgewicht ontwerp met een lange batterijduur

+ Mulit-band GNSS ontvangers zorgen voor een goede GPS dekking

+ Uitgebreid inzicht in je trainingsgegevens met de Coros Training Hub

Nadelen:

- Bepertke smartwatch-functies en beperktere app-integraties

- Heeft geen speciale sportmodus voor mountainbiken

beste hartslagmeter pols
(c) Polar

Wat is de beste hartslagmeter (band)?

Ook voor wat betreft de beste hartslagbanden zijn er talloze opties op de markt. Ook nu beperken we ons tot drie populaire modellen. Aan jou om te bepalen welk model met zijn voor- en nadelen bij jouw behoeften past.

1. Polar H10

De Polar H10 is niet voor niets populair. Dit heeft hij te danken aan zijn nauwkeurige en betrouwbare hartslagmetingen. 

Voordelen:

+ Uiterst nauwkeurige metingen, zelfs tijdens intensieve trainingen

+ Betrouwbare verbinding met fietscomputers en smartphones via Bluetooth en ANT+

+ Comfortabel en verstelbaar voor verschillende lichaamstypes

Nadelen:

- Sommige gebruikers ervaren problemen met de duurzaamheid van de band

2. Wahoo TICKR

We zien de Wahoo TICKR op regelmatige basis verschijnen in het profpeloton. Dat is niet voor niets. De hartslagband biedt een perfecte combinatie van comfort, nauwkeurigheid en connectiviteit. 

Voordelen:

+ Uitstekende nauwkeurigheid en betrouwbaarheid

+ Eenvoudig te gebruiken en comfortabel om te dragen

+ Compatibel met een breed scala aan apparaten

Nadelen:

- Batterijduur kan korter zijn in vergelijking met andere modellen

3. Garmin HRM-Dual

Zoals zoveel producten uit het Garmin assortiment is de HRM-Dual van absolute topkwaliteit. De metingen zijn zeer nauwkeurig én stabiel en via Bluetooth en ANT+ heel gemakkelijk naar andere apparaten te sturen.

Voordelen:

+ Zeer nauwkeurige metingen en stabiele verbinding

+ Dubbele draadloze technologie (Bluetooth en ANT+) voor brede compatibiliteit

+ Verstelbare band voor een goede pasvorm

Nadelen:

- Sommige gebruikers vinden de band wat stug en oncomfortabel

De beste hartslagmeter voor jou?

Aangezien je inmiddels bij de conclusie van dit artikel bent aanbeland, mogen we concluderen dat ook jij het belang van trainen met een goede hartslagmeter inziet. Fantastisch!

In dit artikel zijn een aantal hartslagmeters op een rij gezet die jou gaan helpen bij het trainen in de juiste trainingszones. Ons advies zou in eerste instantie zijn: ga voor een hartslagband, dus hartslagmeting op de borst. Hartslagmeting op de pols biedt gemak, maar hartslagmeting op de borst blijft de meest betrouwbare optie voor nauwkeurige metingen, vooral tijdens intensieve trainingen. 

Maar nogmaals: alles hangt eigenlijk af van jouw persoonlijke voorkeuren, budget en trainingsdoelen. Want alleen zo ga je het maximale uit jouw fietstrainingen halen.

Veel trainingsplezier!

No items found.