Veelgestelde vragen (FAQ)

Een aantal vragen over Fondo komt regelmatig terug. Om jou én onszelf de moeite te besparen, vind je hier alvast de antwoorden.

Vraag:

Hoe kan ik Fondo combineren met mijn eigen trainingen?

Zolang je zorgt voor voldoende herstel kun je Fondo-trainingen prima combineren met je eigen trainingen. Bijvoorbeeld een vaste clubrit, toertocht of een rondje met vrienden. Het trainingseffect kan hierdoor wel iets anders uitpakken, dus we adviseren om qua intensiteit en duur niet doorlopend sterk af te wijken van de trainingen in je trainingsprogramma. Heb je al een vast aantal trainingsdagen per week, kies dan bij het starten van je programma een lager aantal Fondo-trainingen per week. Wil je af en toe een eigen training doen die afwijkt van je programma, dan kun je het best de Fondo-training afvinken die qua intensiteit en duur het meest lijkt op je eigen training. Let op: toevoegen van je eigen trainingen in Fondo is niet mogelijk.

Vraag:

Kan ik Fondo ook koppelen met mijn fietscomputer van Wahoo, Polar, Lezyne of Sigma?

Nee, vooralsnog kan dat niet. Tijdens het ontwikkelen van de koppeling met Garmin hebben we de mogelijkheden onderzocht om ook  te koppelen met fietscomputers van andere fabrikanten. Helaas bieden de andere partijen nog geen (open) API, zoals Garmin die sinds kort biedt, om te kunnen koppelen met Fondo. We hebben goede hoop dat hier de komende maanden verandering in gaat komen, maar vooralsnog staat er nog geen koppeling met andere fabrikanten op de planning.

Vraag:

Ik heb een kortingscode voor Fondo Pro. Hoe kan ik deze verzilveren?

Heb je een kortingscode voor Fondo Pro gevonden, gekregen of gekocht, dan kun je deze hier verzilveren. Let op: je kunt maar één kortingscode tegelijk gebruiken.

Vraag:

Kan ik trainingen ook binnen uitvoeren op een hometrainer met bijvoorbeeld Zwift?

Ja, dat kan uiteraard! Heb je een klassieke/simpele hometrainer zonder Zwift, dan kun je gewoon je hartslagzones aanhouden bij het uitvoeren van de training. Heb je een slimme hometrainer en maak je gebruik van Zwift, dan vind je hier de uitleg voor het uitvoeren van Fondo-trainingen op Zwift.

Vraag:

Kan ik met Fondo ook trainen met een vermogensmeter?

Met een vermogensmeter kun je de Fondo trainingsprogramma’s zeker volgen. In het ontwerp van Fondo is echter nog geen rekening gehouden met wattages, dus de instructies gaan altijd uit van hartslagzones. Wel kun je proberen om zelf de hartslagzones te vertalen naar de vermogenszones.

Je kunt daarvoor de volgende conversietabel gebruiken:

♥️Zone 1 (H) = ⚡Zone 1
♥️Zone 2 (D1) = ⚡Zone 2
♥️Zone 3 (D2) = ⚡Zone 3
♥️Zone 4 (D3) =  ⚡Zone 4
♥️Zone 5 (HIT) = ⚡Zone 5 t/m 7*

♥️= hartslagzone, ⚡= vermogenszone

*Hoe korter de inspanning in ♥️zone 5 (HIT), hoe hoger de ⚡zone.

Vraag:

Ik vind het lastig om trainingen te onthouden of uit te voeren. Wat adviseer je me?

Heb je een Garmin, dan kun je deze koppelen met Fondo Pro. Gebruik je een andere fietscomputer of je telefoon, neem dan de artikelen 'Instellen en aflezen van je hartslagzones' en 'Begeleiding tijdens gestructureerde trainingen' eens door.

Vraag:

Waarom ondersteunt Fondo geen vermogensmeters?

Dit is een bewuste keuze geweest. Op dit moment zijn vermogensmeters nog erg prijzig. Omdat we trainen zo laagdrempelig mogelijk willen houden, hebben we gekozen voor het trainen op basis van hartslag. In de toekomst voegen we mogelijk ondersteuning toe voor het trainen op basis van vermogen.

Vraag:

Komen er ook specifieke trainingsprogramma's voor cross/veldrijden?

Vooralsnog niet. De reden hiervoor is dat we ons in eerste instantie richten op de wegwielrenner en MTB'er en alle content in de app daar ook op toegespitst is. Het toevoegen van andere disciplines vergt meer (voor)werk, en dus tijd. Mogelijk voegen we dit later wel toe. Hou dus onze kanalen in de gaten!

Vraag:

Moet ik de Fondo app open houden tijdens het trainen?

Nee, dat hoeft niet. Fondo registreert zelf geen GPS of andere gegevens. We geven enkel de trainingsinstructies. Wel kan het handig zijn om tijdens de training de trainingsinstructies erbij te pakken (wanneer je stilstaat!).