Trainingsvormen

VO₂Max-training: een pittige training om sneller van te worden

VO₂Max staat voor je maximale zuurstofopname. Met deze training train je je anaerobe uithoudingsvermogen en fiets je boven je omslagpunt. Hierdoor leer je het langer vol te houden in verzuring. Deze training komt vooral van pas bij pittige klimmetjes.

Geschreven door
KNWU Talentcoaches

Uitvoer

VO₂Max-blokken duren meestal zo’n 5 minuten. Hierbij is het de bedoeling om volle bak te rijden, zo constant mogelijk. Op je hartslag hoef je dan niet te letten. Bij deze training draait het erom alles uit de kast te halen. Hoe dieper je kan gaan, hoe beter. Tussen de blokken door herstel je in D1.

Tips bij de uitvoer

  • ⚠️️ Kies een stuk weg waar je alle ruimte hebt. Je wilt deze training absoluut niet op een drukke weg uitvoeren. Zo voorkom je gevaarlijke situaties.
  • Klimmetjes zoals de Posbank in de video zijn goed geschikt voor deze intervallen. Kijk eens op HeuvelsFietsen.nl voor klimmetjes bij jou in de buurt.

Voeding

Deze trainingen duren door de intensiteit nooit lang en dus heb je er voldoende aan om voorafgaand en na afloop van de training een goede maaltijd te eten. Zorg wel dat je ruimschoots (>2 uur) van te voren hebt gegeten!

Wat betreft drinken heb je voldoende aan 1 à 2 bidons met water of sportdrank.

Routetips van de Mapmeisters bij een VO₂Max-training

"De oefeningen in deze training worden steeds zwaarder. En dan bestaat de kans dat je weliswaar heel geconcentreerd aan het fietsen bent, maar je mogelijk wat minder bewust bent van je directe omgeving of van het verkeer om je heen. Voer deze training dan ook uit op rustige momenten en op brede wegen. Bij voorkeur losliggende fietspaden, vaak liggen die langs doorgaande N-wegen. Een lange dijk waar je ver vooruit kunt kijken naar tegenliggend verkeer en met weinig zijwegen is hier bijvoorbeeld ook prima geschikt voor. Ga snel waar het kan, geniet daar zeker ook van. Maar doe even rustig waar het moet. Let ook op de wind! Als het hard waait, is het wellicht goed om juist tegen de wind in te fietsen om al te hoge snelheden te voorkomen. Tenzij je je lokale KOM wilt halen, ga er dan ook vol voor!"

Theorie in praktijk brengen?

Ga fietsen met Fondo, de trainingsapp van de KNWU.

Download Fondo voor iPhone of Android Download Fondo