Materiaal en onderhoud

Racefiets onderhoud tips & tricks

Een schone, goed onderhouden fiets verhoogt jouw fietsplezier enorm. In dit artikel geven we je enkele tips voor ultiem racefiets onderhoud!

KNWU Fondo
Geschreven door
KNWU Fondo

Want laten we eerlijk wezen. Niet iedereen van ons is altijd even lief geweest voor zijn of haar racefiets. Na een lange rit beland de fiets vaak in de schuur om er pas weer naar om te kijken bij de start van de volgende rit. En dat terwijl je in de tussentijd best wel wat onderhoud nodig is aan je wielrenfiets had kunnen (nee, moeten) plegen.

Om alles uit jouw racefiets te halen en jouw fietsplezier een boost te geven, is het essentieel dat jouw fiets in topconditie is. Hoog tijd voor een grondige onderhoudsbeurt dus. Wij geven je hieronder graag wat tips voor het onderhoud.

racefiets onderhoud
Onderschat het belang van grondig racefiets onderhoud niet!

Onderhoudsbeurt racefiets. Hoe doe je het zelf?

Jouw racefiets schoonmaken

Een goede schoonmaakbeurt doet wonderen. Niet alleen is een schone fiets een snelle fiets, maar door jouw fiets regelmatig schoon te maken, verminder je slijtage van de onderdelen én komen gebreken sneller aan het licht. Denk maar eens aan kabels, pedalen, velgen, kettingen of derailleurwieltjes. Zo verleng je dus de levensduur van je onderdelen als je jouw fiets goed schoon houdt. Je kijkt tijdens het schoonmaken immers met meer detail naar alle onderdelen. Zie het als hét ideale controle moment.

Wij schreven eerder al een eenvoudig stappenplan voor het schoonmaken van je fiets.

Check de remmen en remschijven van je racefiets

Je wilt altijd voor de volledige 100% kunnen vertrouwen op je remmen. Na het schoonmaken van je fiets, check je dus meteen hoe het gesteld is met de slijtage, maar ook met de afstelling. 

Wanneer je velgremmen hebt, kan je eenvoudig zien hoeveel er nog over is van (het profiel op) de remblokjes. Twijfel je? Dan is vervangen altijd de beste optie.

Grote kans echter dat ook jij al de stap hebt gemaakt naar schijfremmen. Deze variant vervang je wanneer ze minder dan 0,5 mm profiel hebben óf vervuild zijn. Vaak heb je het al gemerkt aan een piepend remgeluid, maar twijfel je alsnog? Dan is het beter om ze te vervangen. Je wilt immers niet op het metaal remmen en daarmee de remschijf beschadigen.

Grote kans ook dat je hydraulische schijfremmen hebt. Op zijn tijd doe je er goed aan om de luchtbellen uit de remleiding te halen, zodat je geen speling op de remhendel ervaart. Het ontluchten heet ‘bleeden’ en kan een lastig karwei zijn. Ons advies: laat dit over aan een fietsspecialist, bijvoorbeeld die van een Shimano Service Center.

onderhoudsbeurt racefiets
Je racefiets schoonmaken is een cruciaal onderdeel van een grondige onderhoudsbeurt

En de banden van je racefiets?

Een goede inspectie van het loopvlak van een racefietsband verkleint de kans op lekrijden. Begin daarom met het vuil- en stofvrij maken van de band.

Als je goed kijkt zie je dat de buitenband een slijtage indicator op het loopvlak heeft, in de vorm van twee kleine ronde gaatjes die naast elkaar liggen. Als je die gaatjes (bijna) niet meer ziet, is het tijd voor een nieuwe band.

De ketting (en cassette) van je racefiets onderhouden

Samen met de cassette is de ketting het meest onderhoudsgevoelige onderdeel van je racefiets. Daarom verdient het onderhouden van je ketting een eigen kopje.

De ketting en cassette zijn essentiële onderdelen van de aandrijving van jouw racefiets. Simpel gezegd: zonder een ketting en cassette die in goede staat verkeren is soepel schakelen niet mogelijk.

Hoe meer kilometers je fietst, hoe groter de afstand tussen de schakels van de ketting wordt. De ketting is zo sterk als de zwakste schakel. Daarnaast heeft een versleten ketting direct impact op de slijtage van bijvoorbeeld je cassette en kettingbladen.

Wanneer is de ketting van de racefiets toe aan onderhoud?

  • Na ongeveer elke 250 kilometer
  • Bij verminderde prestaties van het schakelapparaat
  • Als de ketting lawaai maakt en licht ratelt
  • Als de ketting blijft hangen op het kleine kettingblad
racefiets onderhouden
Hoe vaak onderhoud jij de ketting van je racefiets?

Controleer regelmatig je fietsketting

Hoe belangrijk het schoonmaken, onderhouden en smeren van de ketting ook is, je voorkomt daarmee niet dat je ketting slijt. Vroeg of laat komt er een moment dat hij vervangen moet worden. 

Om te bepalen of jouw racefiets een nieuwe ketting nodig heeft, biedt een simpele tool als de slijtagemeter uitkomst. Met zo’n tool meet je de afstand tussen de schakels van de ketting. Is deze te groot? Dan moet de ketting vervangen worden.

Je kan dit moment zo lang mogelijk uitstellen door goed voor jouw ketting te zorgen. Dat wil zeggen: hem structureel goed schoonmaken met een kettingreiniger en insmeren met olie of wax. En probeer ook tijdens jouw rit zo weinig mogelijk van jouw ketting te vragen. Schakel vroegtijdig terug en schakel zeker niet vanuit stilstand.

Tijd voor een nieuwe cassette op jouw racefiets?

Wanneer een cassette toe is aan vervanging is lastig te zeggen. Deels hangt het af van de mate van gebruik en de weersomstandigheden. En als je vaak in dezelfde versnelling fietst, dan zal het ene kransje aan vervanging toe zijn, terwijl de rest van de cassette nog prima even mee kan.

Echter: vervang je alleen de ketting en niet de cassette, dan slijt de nieuwe ketting extra snel wanneer deze over het veelgebruikte kransje draait. Om die reden is het verstandig om bij montage van een ketting de cassette direct mee te vervangen.

(Klein zijsprongetje: we schreven eerder een populair artikel over het kiezen van het juiste verzet in de bergen. Vind je wellicht erg interessant!)



Kleppers, de podcast - #5 Je fiets onderhouden
Een blinkende fiets, soepele schakelprestaties en onderdelen langer in leven houden? Alles valt of staat bij goed fietsonderhoud. In deze aflevering legt Nadine Post je uit hoe je jouw fiets nog meer liefde geeft dan ieder ander. Want als iemand weet hoe je dat doet, dan is zij het wel.

Kleppers, de podcast is een samenwerking tussen Shimano en Fondo, de bekroonde trainingsapp van de KNWU

Tot slot: check de bouten en je stuurlint

Je zou er misschien niet aan denken, maar de bouten spelen wel degelijk een belangrijke rol. Ze zitten er immers niet voor niets. Bouten die los zitten, die speling hebben of die aangetast zijn door het vele ‘indoor-zweet’ of de vochtige omgeving van de schuur zijn een gevaar. Controleer ze allemaal en vervang of draai aan waar nodig bij het onderhouden van je racefiets.

En als je dan toch bezig bent: op z'n tijd een nieuw stuurlint monteren kan geen kwaad. Wat is er nu fijner dan een ‘vers’ stuurlint dat fijn in je hand ligt en waardoor je optimale controle hebt over je stuur?

Eerder schreven wij dit artikel over het regelmatig onderhouden van belangrijke onderdelen van jouw racefiets.

Racefiets onderhouden. Doe je het zelf of laat je dit doen?

Iedere fietser heeft zijn eigen voorkeur, de een wil graag zelf zijn racefiets onderhouden, de ander laat het liever over aan een specialist. Wij kunnen ons heel goed voorstellen dat je het onderhouden van je racefiets ontziet. Of misschien heb je niet helemaal vertrouwen in je eigen kunnen en neem je liever het zekere voor het onzekere?

Je wilt immers dat bijvoorbeeld het vervangen van (schijf)remblokjes en een juiste afstelling van je derailleurs goed gebeurt mét originele vervangingsonderdelen. En wat te denken van het onderhoud aan de derailleur- en remkabels van jouw racefiets?!

Wat jouw reden ook is, weet dat er altijd professionals voor jou klaar staan om jouw racefiets middels een grondige onderhoudsbeurt weer in topconditie te brengen.

Ons advies: ga langs bij een Shimano Service Center.

Onderhoud van je racefiets door een Shimano Service Center

Shimano heeft een internationaal netwerk van Shimano Service Centers. In Nederland en België zijn er op dit moment zo’n 200 Shimano Service Centers.

Maar niet iedereen kan zomaar toetreden. 

Shimano ziet toe op de kwaliteit en breidt het netwerk alleen uit met speciaalzaken die voor 100 procent in het Shimano Service Center-concept geloven. Dat betekent dat zij hun medewerkers jaar in jaar uit laten deelnemen aan het trainingsprogramma rond bestaande en nieuwe technologieën.

Kortom: bij tweewielerzaken met het Shimano Service Center label ben je verzekerd van optimale service en onderhoud van je racefiets.

Dubbelcheck na het racefiets onderhoud 

Is jouw racefiets klaar voor de volgende rit? Doe na het racefiets onderhoud nog één laatste dubbelcheck voordat je de weg op gaat:

  1. Banden op spanning? Niets zo vervelend als afgeremd worden door een band die eigenlijk te slap staat. Hou bij het oppompen rekening met je gewicht, het soort wegdek en de weersomstandigheden.
  2. Is de ketting voldoende gesmeerd? Een gesmeerde ketting verhoogt jouw fietsplezier aanzienlijk. Check of je snel en soepel kan schakelen en of de ketting geen piepend geluid maakt of aanloopt.
  3. Batterijen opgeladen? Noodzakelijk wanneer je rijdt met een elektronisch schakelsysteem, zoals Shimano Di2.
  4. Zitten alle onderdelen vast? Veiligheid gaat natuurlijk boven alles. Check goed of je wielen recht in je fiets zitten en of de snelspanner goed vastgedraaid is. Loop ook even alle bouten na. Je wilt niet dat bepaalde onderdelen tijdens jouw rit loskomen.

Theorie in praktijk brengen?

Ga fietsen met Fondo, de trainingsapp van de KNWU.

Download Fondo voor iPhone of Android Download Fondo

Powered by Shimano Service Center

Shimano Service Center is materiaal- en onderhoudspartner van Fondo. Heb je een vraag over (het onderhoud van) je fiets? Bekijk dan eens de andere artikelen of bezoek een Shimano Service Center bij jou in de buurt.

Vind een Shimano Service Center Download Fondo

Powered by BORN

Dit artikel is geschreven in samenwerking met BORN, voedingspartner van Fondo. BORN biedt een gratis voedingsadviestool aan waarmee je een persoonlijk voedingsplan ontvangt vol ideeën, tips & tricks over hoe jij met (sport)voeding het beste uit jezelf kunt halen.

Ontvang jouw voedingsplan Download Fondo