Wat is het verzet van een fiets?
Een verzet is de verhouding tussen het kettingblad aan de voorzijde en de cassette met tandwielen aan de achterzijde. Heb je een heel groot voorblad, dan rijd je zwaarder en moet je simpelweg meer kracht zetten om de pedalen rond te krijgen. Voordeel is dat je bij een groot voorblad met één pedaalomwenteling een grotere afstand aflegt. Achter geldt: hoe kleiner het grootste tandwiel van de cassette, hoe minder licht je kunt schakelen en hoe zwaarder het dus wordt.
Welk verzet in de bergen?
Afhankelijk van de mate van getraindheid en de routes die je wilt gaan rijden, kies je het benodigde bergverzet. Ga je het hooggebergte in, dan moet je ervoor zorgen dat je met het gemonteerde crankstel en de cassette de cadans optimaal kunt houden. Niet alleen in het begin van de klim, maar ook vijftien kilometer verderop, daar waar de bergtop in zicht komt. Afzien is prima, het moet echter geen onnodig lange lijdensweg worden.
Het juiste bergverzet kiezen voor je racefiets
Zorg ervoor dat je steeds ten minste zestig pedaalomwentelingen per minuut kunt blijven maken. Beter nog: rijd op souplesse. Zo blijf je immers efficiënt klimmen, belast je de knieën niet te zwaar en zijn je spieren minder snel vermoeid. Welk verzet bij die klimcadans hoort, is voor iedereen verschillend. De één is immers beter getraind of gaat makkelijker bergop dan de ander. Gelukkig zijn er enkele standaard punten die je kunt meenemen in de afweging die je maakt bij het kiezen van het bergverzet.
Welk crankstel kies je?
Een triple is een crankstel met drie kettingbladen. De triple werd altijd aangeduid als ideaal voor het pittige klimwerk, met name voor beginnende klimmers. Maar vandaag de dag komt de triple praktisch niet meer voor. Vergeet deze dus. Het uit de gratie raken van de triple is overigens geen ramp, want de moderne crankstellen met twee kettingbladen in combinatie met verschillende cassettes bieden racefietsers voldoende opties. Het schakelt bovendien prettiger met twee voorbladen, simpelweg omdat het minder complex is.
Als fietser heb je bij het crankstel met twee bladen de keuze uit een drietal soorten. Allereerst is er de compact. Deze heeft een groot buitenblad met 50 tanden en een kleiner binnenblad met 34 tandjes (50/34). Daarnaast zijn er de semi-compact (52/36) en de klassieke dubbel (53/39). Deze combinaties zien we op fietsen met 11-speed. Op de uitvoeringen met 12-speed zijn de combinaties 46/33 en 48/36 veelvoorkomend. Elk soort crankstel is bedoeld voor specifiek terrein en gebruik en heeft zijn eigen voor- en nadelen.
Welke cassette kies je?
De cassette achter bestaat in het geval van een 11-speed achterderailleur uit 11 tandwielen. Als de ketting tijdens de beklimming al snel helemaal aan de binnenkant ligt, op het grootste tandwiel, dan heb je de lichtst mogelijke versnelling te pakken. Het is dus zaak om vooraf goed na te denken over welke cassette je monteert. Je hebt nogal wat keuzevrijheid. Bijvoorbeeld een 11/25: het kleinste tandwiel heeft daarbij 11 tanden en het grootste 25. Er is echter ook een 11/34. Met de tweede kun je aanzienlijk lichter schakelen. Ideaal dus wanneer de bergen opdoemen.
Ons advies bij het bepalen van je bergverzet
Zoals aangegeven is het ideale bergverzet voor iedereen anders. Toch willen we je op basis van bovenstaande een algemeen advies meegeven. Met de aanname dat je voldoende hebt getraind voor ritten in het hooggebergte, zou een semi-compact (52/36) moeten volstaan. Je kunt dat crankstel combineren met verschillende cassettes, bijvoorbeeld een 11/32 of een 11/34. Met zo’n verzet kom je als getrainde racefietser vast en zeker boven op de Passo Pordoi of Glandon.
Ben je nog niet helemaal zeker van je materiaalkeuze en wil je voorkomen dat je halverwege de beklimming voet aan de grond moet zetten? Ga dan eerst eens naar de beklimmingen van het Sauerland of de Eiffel. Of kies voor een langere helling in de Ardennen, bijvoorbeeld de Rosier. Deze beklimmingen zijn ideaal om het materiaal te testen, voordat je verder naar het zuiden afzakt voor de beklimming van de Mont Ventoux, Alpe d’Huez of een andere mythische col.
Laat je adviseren door specialisten
Ben je er achter gekomen dat jouw verzet te zwaar is voor in de bergen? Of is je fiets in de huidige set-up nog niet klaar voor de Mortirolo? Geen probleem. Je hoeft niet direct een compleet nieuwe fiets aan te schaffen. Je kunt namelijk de cassette vervangen of de voorbladen in een andere maat monteren. Let er bij de keuze in onderdelen trouwens wel op dat deze passen bij de derailleur op je racefiets. Wil je het jezelf gemakkelijk maken of wil je zeker weten dat jouw fiets klaar is voor de bergen? Win dan advies in bij een Shimano Service Center in de buurt.
Belangrijk bij het kiezen van het verzet van je fiets
- Met het verzet moet je in staat zijn minstens zestig omwentelingen per minuut te maken
- Selecteer het crankstel: een semi-compact (52/36) is voor de meesten een prima keuze
- Zorg voor een cassette met voldoende schakelmogelijkheden, bijvoorbeeld een 11/32 of 11/34
- Laat je ondersteunen bij het gereedmaken van je set-up