Materiaal en onderhoud

Hoe kies je het juiste verzet in de bergen?

Ga je de Stelvio, Angliru, Galibier of een andere machtige berg beklimmen? Dan is het zaak dat je niet alleen fysiek bent voorbereid, maar ook het materiaal in orde hebt gebracht. Een belangrijk punt daarbij is de keuze van het verzet.

Geschreven door
KNWU Talentcoaches

Het verzet

Een verzet is de verhouding tussen het kettingblad aan de voorzijde en de cassette met tandwielen aan de achterzijde. Heb je een heel groot voorblad, dan rijd je zwaarder en moet je simpelweg meer kracht zetten om de pedalen rond te krijgen. Voordeel is dat je bij een groot voorblad met één pedaalomwenteling een grotere afstand aflegt. Achter geldt: hoe kleiner het grootste tandwiel van de cassette, hoe minder licht je kunt schakelen. Andersom geredeneerd: hoe zwaarder het wordt.

Geen lijdensweg

Afhankelijk van de mate van getraindheid en de routes die je wilt gaan rijden, kies je het benodigde verzet. Ga je het hooggebergte in, dan moet je ervoor zorgen dat je met het gemonteerde crankstel en de cassette de cadans optimaal kunt houden. Niet alleen in het begin van de klim, maar ook vijftien kilometer verderop, daar waar de bergtop in zicht komt.Afzien is prima, het moet echter geen onnodig lange lijdensweg worden.

Zorg ervoor dat je steeds ten minste zestig pedaalomwentelingen per minuut kunt blijven maken. Rijd op souplesse. Dan blijf je efficiënt klimmen, belast je de knieën niet te zwaar en zijn spieren minder snel vermoeid. Welk verzet bij die klimcadans hoort, is voor iedereen verschillend.De een is immers beter getraind dan de ander. En in de een schuilt een grotere klimgeit dan in de ander. Gelukkig zijn er enkele standaard punten die je kunt meenemen in de afweging die je maakt bij het kiezen van het verzet. 

Welk crankstel?

Een triple is een crankstel met drie kettingbladen.De triple werd altijd aangeduid als ideaal voor het pittige klimwerk, met name voor beginnende klimmers. Maar vandaag de dag komt de triple praktisch niet meer voor. Vergeet deze dus. Het uit de gratie raken van de triple is overigens geen ramp, want de moderne crankstellen met twee kettingbladen in combinatie met verschillende cassettes bieden racefietsers voldoende opties. Het schakelt bovendien prettiger met twee voorbladen, omdat het minder complex is.

Als fietser heb je bij het crankstel met tweebladen de keuze uit een drietal soorten. Allereerst is er de compact. Deze heeft een groot buitenblad met 50 tanden en een kleiner binnenblad met 34tandjes (50/ 34). Daarnaast zijn er de semi-compact (52/ 36) en de klassieke dubbel(53/ 39). Deze combinaties zien we op fietsen met 11-speed. Op de uitvoeringen met 12-speed zijn de combinaties 46/ 33 en 48/ 36 veelvoorkomend. Elk soort crankstel is bedoeld voor specifiek terrein en gebruik en heeft zijn eigen voor- en nadelen.

Welke cassette?

De cassette achter bestaat in het geval van een 11-speed achterderailleur uit11 tandwielen. Als de ketting tijdens de beklimming al snel helemaal aan de binnenkant ligt, op het grootste tandwiel, dan heb je de lichtst mogelijke versnelling te pakken. Het is dus zaak om vooraf goed na te denken over welke cassette je monteert. Je hebt nogal wat keuzevrijheid. Bijvoorbeeld een 11/ 25:het kleinste tandwiel heeft daarbij 11 tanden en het grootste 25. Er is echter ook een 11/ 34. Met de tweede kun je aanzienlijk lichter schakelen. Ideaal dus voor als de bergen opdoemen.

Ons advies

Zoals aangegeven is het ideale bergverzet voor iedereen anders. Toch willen we je op basis van bovenstaande een algemeen advies meegeven. Met de aanname dat je voldoende hebt getraind voor ritten in het hooggebergte, zou een semi-compact (52/ 36) moeten volstaan. Je kunt dat crankstel combineren met verschillende cassettes, bijvoorbeeld een 11/ 32 of11/ 34. Met zo’n verzet kom je als getrainde racefietser vast en zeker boven op de Passo Pordoi of Glandon.

Ben je nog niet helemaal zeker van je materiaalkeuze en wil je voorkomen dat je halverwege de beklimming voet aan de grond moet zetten? Ga dan eerst eens naar de beklimmingen van het Sauerland of de Eiffel. Of neem een gemiddeld langere helling in de Ardennen, bijvoorbeeld de Rosier. Deze beklimmingen zijn ideaal om het materiaal te testen, voordat jeje verder naar het zuiden afzakt voor de beklimming van de Mont Ventoux, Alped’Huez of een andere mythische col.

Laat je adviseren

Ben je er eerder achter gekomen dat jouw verzette zwaar was voor in de bergen? Of is je fiets in de huidige set-up nog niet klaar voor de Mortirolo? Geen probleem. Je hoeft niet direct een compleet nieuwe fiets aan te schaffen. Je kunt namelijk de cassette vervangen of voorbladen in een andere maat monteren. Let bij de keuze in onderdelen trouwens wel op dat deze passen bij de derailleur op je racefiets. Wil je het jezelf gemakkelijk maken of wil je zeker weten dat jouw fiets klaar is voor de bergen? Win dan advies in bij een Shimano Service Center in de buurt.

Kies je bergverzet

  • Met het verzet moet je in staat zijn minstens zestig omwentelingen te maken
  • Selecteer het crankstel: een semi-compact(52/ 36) is voor de meesten een prima keuze
  • Zorg voor een cassette met voldoende schakelmogelijkheden, bijvoorbeeld een 11/ 32 of 11/ 34
  • Laat je ondersteunen bij het gereedmaken van je set-up

Theorie in praktijk brengen?

Ga fietsen met Fondo, de trainingsapp van de KNWU.

Download Fondo voor iPhone of Android Download Fondo

Powered by Shimano Service Center

Shimano Service Center is materiaal- en onderhoudspartner van Fondo. Heb je een vraag over (het onderhoud van) je fiets? Bekijk dan eens de andere artikelen of bezoek een Shimano Service Center bij jou in de buurt.

Vind een Shimano Service Center Download Fondo

Powered by BORN

Dit artikel is geschreven in samenwerking met BORN, voedingspartner van Fondo. BORN biedt een gratis voedingsadviestool aan waarmee je een persoonlijk voedingsplan ontvangt vol ideeën, tips & tricks over hoe jij met (sport)voeding het beste uit jezelf kunt halen.

Ontvang jouw voedingsplan Download Fondo