Stap 1 - Je rijstijl bepaalt het type racefiets
Het eerste punt waarover je na moet denken, is hoe je de racefiets van plan bent te gaan gebruiken. Aan welke eisen moet hij voldoen, gebaseerd op het type fietser dat je zelf bent? We kunnen drie type racefietsen onderscheiden, elk met hun eigen voordelen.
De aero racefiets
De naam van dit type racefiets verklapt al veel. Dit type racefiets is namelijk gebouwd met het oog op optimale aerodynamische voordelen, minimale luchtweerstand en dus maximale snelheid. Dit type fietsen hebben een stijf frame voor een efficiënte krachtoverbrenging. De aero-racefiets is dus met name geschikt voor wielrenners die snelheid en ultieme prestaties nastreven met aerodynamica.
De endurance racefiets
Voor wie vooral op zoek is naar comfort, en meer recreatief op pad wilt gaan, biedt de endurance racefiets uitkomst. Dit type fiets biedt een ontspannen geometrie voor een comfortabele zithouding, wat vooral bij lange afstanden erg fijn is. De endurance racefiets is wat minder snel dan de aero racefiets, maar biedt dan weer veel voordelen op het vlak van comfort tijdens het fietsen, waaronder ook een betere absorptie van trillingen.
De allround racefiets
Tot slot is er nog de allround racefiets, welke bestempeld kan worden als de tussenweg tussen de aero en de endurance racefiets. De allround racefiets heeft een goede balans tussen snelheid, comfort en gewicht en is voor alle terreinen geschikt. Dus ben je op zoek naar comfort, maar wil je stiekem ook wel profiteren van minder luchtweerstand? Dan is dit het type racefiets dat bij je past.
Om je wat handvatten te geven, willen we je vier vragen voorleggen die je jezelf kunt stellen bij het bepalen van het juiste type racefiets voor jou.
- Op welk terrein fiets je meestal?
- Vlakke wegen 🡪 de aero of endurance racefiets
- Heuvelachtig terrein 🡪 de (lichtgewicht) endurance of allround racefiets
- Gevarieerd terrein 🡪 de endurance of allround racefiets
- Hoe vaak rijd jij lange duurritten?
- Heel vaak, ik rijd voornamelijk lange ritten 🡪 de endurance racefiets
- Ik wissel lange en korte ritten af 🡪 de allround racefiets
- Ik doe voornamelijk kort, en snel werk 🡪 de aero racefiets
- Wat is voor jou de belangrijkste graadmeter?
- Snelheid 🡪 de aero racefiets
- Comfort 🡪 de endurance racefiets
- Veelzijdigheid 🡪 de allround racefiets
- Wat is jouw budget grofweg?
- Tot € 1500 🡪 de (aluminium) endurance of allround racefiets
- € 1500 - € 3000 🡪 de (carbon) allround of aero racefiets
- Vanaf € 3000 🡪 de aero racefiets
Stap 2 - De framemaat van mijn racefiets
Nu je weet welk type fiets het beste bij jouw wensen aansluit, kunnen we verder naar het bepalen van de juiste framemaat van de fiets. En deze keuze is belangrijker dan je denkt. Want als jij op pad gaat met een racefiets die qua afmetingen niet bij jouw lichaam past, dan kunnen wij nu al voorspellen dat je vroeg of laat moet afrekenen met blessures, zoals zadelpijn, kniepijn en polsklachten.
Onderstaande maattabel kan je helpen met het maken van de juiste keuze. Eerder schrijven wij al een uitgebreid artikel over het bepalen van de juiste framemaat van je racefiets.

Stap 3 – Het materiaal van de racefiets (en de wielen)
In stap twee lichtten we al een klein tipje van de sluier op, maar over het algemeen zijn racefiets frames en fietswielen gemaakt van aluminium of carbon.
Aluminium racefietsen en wielen zijn simpelweg goedkoper, en ze zijn steviger en duurzamer. Het is daarmee ook een prima keuze voor beginnende of minder ervaren fietsers, of voor diegenen die snelheid niet als belangrijkste eis gesteld hebben. Want aluminium is namelijk ook wat zwaarder dan carbon.
Behalve dat carbon lichter is, is het over het algemeen ook beter in het absorberen van trillingen van de weg. Dit geeft een boost aan je comfort op de fiets. Deze voordelen komen echter wel met een prijskaartje. Carbon is namelijk duurder dan aluminium. In de praktijk zien we vaak dat meer ervaren fietsers of prestatiegerichte fietsers voor carbon kiezen.
Stap 4 – De afmontage van de racefiets
Met de afmontage van de racefiets bedoelen we de groepsets die op de fiets zitten, maar ook de bandenkeuze en het type remmen.
Qua groepsets zijn met name Shimano en SRAM grote spelers in de fietsmarkt. De Shimano groepen zijn immens populair, maar ook SRAM weet daar mooie alternatieven tegenover te zetten. We kunnen de groepsets indelen in drie categorieën, waarbij de schakelprestaties beter worden naar mate we in een hoger segment komen. Goed om te weten: onderstaande verdeling geldt voor zowel het mechanisch als het elektronisch schakelen.
- Instapniveau (€). Shimano Claris of Sora, SRAM Apex
- Middenklasse (€€). Shimano 105 (Di2), SRAM Rival (eTap)
- Topsegment (€€€). Shimano Ultegra of Dura-Ace (Di2), SRAM Force of Red (eTap)
Naast de groepsets kijken we ook naar het type remmen dat er op de fiets gemonteerd is. We kennen velgremmen en schijfremmen, die nogal verschillen als het aankomt op remkracht, duurzaamheid en het onderhoud.
Tegenwoordig zie je steeds vaker schijfremmen op racefietsen. Logisch ook, want de remkracht is zoveel beter dan bij velgremmen, zéker in natte omstandigheden. Velgremmen zijn dan weer wat lichter en eenvoudiger in het onderhoud dan schijfremmen.
Tot slot is ook de gewenste bandenkeuze heel persoonlijk. Bredere banden bieden meer comfort, maar ook meer snelheidsverlies. Banden met een breedte van 25 of 28 millimeter zijn de standaard en bieden de optimale balans tussen comfort en snelheid. De belangrijkste keuze die je moet maken is of je met een binnenbandje wilt rijden, of dat je voor tubeless kiest. Die laatste variant heeft minder rolweerstand (en zijn dus sneller) én hebben minder risico op lekrijden. Echter vragen ze wel wat meer tijd en moeite als het op onderhoud aankomt.
Conclusie: zo bepaal je welke racefiets bij jou past
Zoals je gelezen hebt in dit artikel hangt de keuze van de juiste racefiets af van persoonlijke factoren als rijstijl, doelen, budget en lichaamsbouw. Gebruik de bovenstaande vier stappen bij het maken van jouw keuze, en vergeet niet verschillende modellen te testen voordat je een definitieve keuze maakt.
Eenmaal de racefiets gekozen, overweeg dan een professionele bikefitting om jouw nieuwe aankoop perfect op jouw lichaam en wensen af te stemmen. Zo weet je zeker dat je daarna met volle overgave – en zonder fysieke klachten – kunt beginnen aan een van de uitdagende fiets trainingsschema’s van Fondo, de bekroonde trainingsapp van de KNWU.