Wanneer je toe bent aan een (nieuwe) racefiets, dan kan de keuze nogal overweldigend zijn. Tegenwoordig komen racefietsen in vele soorten en maten, van aero racefietsen, tot endurance racefietsen en alles daar tussenin.
Waar moet je op letten bij het kopen van een racefiets?
Elk van deze typen racefietsen verschillen enorm van elkaar, bijvoorbeeld als het aankomt op rijgedrag, comfort en prestaties. Welke racefiets het beste bij jou past, hangt van een aantal factoren af. Door een simpele test te doen, krijg je inzicht in:
- Jouw rijstijl en voorkeuren.
- Welke type racefiets bij jouw doelen past.
- Welke framemaat en geometrie je nodig hebt.
- Wat er mogelijk is binnen jouw budget.
Aan het einde van dit artikel vind je een korte test waarmee je jouw voorkeuren kunt testen.
Aero, allround of endurace… welke racefiets past bij jou?
Het eerste punt waarover je na moet denken bij de aanschaf van een goede racefiets, is hoe je deze van plan bent te gaan gebruiken. Aan welke eisen moet hij voldoen, gebaseerd op het type fietser dat je zelf bent? We kunnen drie type racefietsen onderscheiden, elk met hun eigen voordelen.
De aero racefiets
De naam van dit type racefiets verklapt al veel. Dit type racefiets is namelijk gebouwd met het oog op optimale aerodynamische voordelen, minimale luchtweerstand en dus maximale snelheid. Dit type fietsen hebben een stijf frame voor een efficiënte krachtoverbrenging. De aero-racefiets is dus met name geschikt voor wielrenners die snelheid en ultieme prestaties nastreven met aerodynamica.
Voordelen:
- Aerodynamisch frame met platte buizen
- Zeer stijf en snel reagerend
- Geweldig op vlakke parcoursen
Nadelen:
- Minder comfortabel tijdens lange ritten of op slechte ondergrond
- Duurder en zwaarder
De endurance racefiets
Voor wie vooral op zoek is naar comfort, en meer recreatief op pad wilt gaan, biedt de endurance racefiets uitkomst. Dit type fiets biedt een ontspannen geometrie voor een comfortabele zithouding, wat vooral bij lange afstanden erg fijn is. De endurance racefiets is wat minder snel dan de aero racefiets, maar biedt dan weer veel voordelen op het vlak van comfort.
Voordelen:
- Een comfortabele geometrie, en dus rechtere zitpositie tijdens het fietsen
- Vaak ruimte voor bredere banden voor diverse ondergronden
- Dempende eigenschappen in het frame of de zadelpen
Nadelen:
- Iets minder aerodynamisch en reactief
- Meestal zwaarder dan een aero of allround racefiets
De allround racefiets
Tot slot is er nog de allround racefiets, welke bestempeld kan worden als de tussenweg tussen de aero en de endurance racefiets. De allround racefiets heeft een goede balans tussen snelheid, comfort en gewicht en is voor alle terreinen geschikt. Dus ben je op zoek naar comfort, maar wil je stiekem ook wel profiteren van minder luchtweerstand? Dan is dit het type racefiets dat bij je past.
Voordelen:
- Breed inzetbaar, van rustige trainingen tot snelle wedstrijden
- Het frame is licht en stijf
- Een neutrale geometrie, zodat je niet te agressief maar ook niet te relaxed zit op je zadel
Nadelen:
- Kan van alles wat, blinkt niet uit op één specifieke iets
De framemaat van mijn racefiets
Nu je weet welk type fiets het beste bij jouw wensen aansluit, kunnen we verder naar het bepalen van de juiste framemaat van de fiets. En deze keuze is belangrijker dan je denkt. Want als jij op pad gaat met een racefiets die qua afmetingen niet bij jouw lichaam past, dan kunnen wij nu al voorspellen dat je vroeg of laat moet afrekenen met blessures, zoals zadelpijn, kniepijn en polsklachten.
Onderstaande maattabel kan je helpen met het maken van de juiste keuze. Eerder schrijven wij al een uitgebreid artikel over het bepalen van de juiste framemaat van je racefiets.

Het materiaal van een goede racefiets (en de wielen)
Over het algemeen zijn racefiets frames en fietswielen gemaakt van aluminium of carbon.
Aluminium racefietsen en wielen zijn simpelweg goedkoper, en ze zijn steviger en duurzamer. Het is daarmee ook een prima keuze voor beginnende of minder ervaren fietsers, of voor diegenen die snelheid niet als belangrijkste eis gesteld hebben. Want aluminium is namelijk ook wat zwaarder dan carbon.
Behalve dat carbon lichter is, is het over het algemeen ook beter in het absorberen van trillingen van de weg. Dit geeft een boost aan je comfort op de fiets. Deze voordelen komen echter wel met een prijskaartje. Carbon is namelijk duurder dan aluminium. In de praktijk zien we vaak dat meer ervaren fietsers of prestatiegerichte fietsers voor carbon kiezen.
Welke racefiets afmontage past bij jou?
Met de afmontage van de racefiets bedoelen we de groepsets die op de fiets zitten, maar ook de bandenkeuze en het type remmen.
Groepensets
Qua groepsets zijn met name Shimano en SRAM grote spelers in de fietsmarkt. De Shimano groepen zijn immens populair, maar ook SRAM weet daar mooie alternatieven tegenover te zetten. We kunnen de groepsets indelen in drie categorieën, waarbij de schakelprestaties beter worden naar mate we in een hoger segment komen. Goed om te weten: onderstaande verdeling geldt voor zowel het mechanisch als het elektronisch schakelen.
- Instapniveau (€). Shimano Claris of Sora, SRAM Apex
- Middenklasse (€€). Shimano 105 (Di2), SRAM Rival (eTap)
- Topsegment (€€€). Shimano Ultegra of Dura-Ace (Di2), SRAM Force of Red (eTap)
Remmen: schijf en- velgremmen
Naast het afstellen van de groepsets kijken we ook naar het type remmen dat er op de fiets gemonteerd is. We kennen velgremmen en schijfremmen, die nogal verschillen als het aankomt op remkracht, duurzaamheid en het onderhoud.
Tegenwoordig zie je steeds vaker schijfremmen op racefietsen. Logisch ook, want de remkracht is zoveel beter dan bij velgremmen, zéker in natte omstandigheden. Velgremmen zijn dan weer wat lichter en eenvoudiger in het onderhoud dan schijfremmen.
Banden
Tot slot is ook de gewenste bandenkeuze heel persoonlijk. Bredere banden bieden meer comfort, maar ook meer snelheidsverlies. Banden met een breedte van 25 of 28 millimeter zijn de standaard en bieden de optimale balans tussen comfort en snelheid.
Doe de test: welke racefiets past bij mij?
Beantwoord onderstaande vragen en ontdek welk type racefiets het beste bij je past.
Op welk terrein fiets je meestal?
- Vlakke wegen: de aero of endurance racefiets
- Heuvelachtig terrein: de (lichtgewicht) endurance of allround racefiets
- Gevarieerd terrein: de endurance of allround racefiets
Hoe vaak rijd jij lange duurritten?
- Heel vaak, ik rijd voornamelijk lange ritten: de endurance racefiets
- Ik wissel lange en korte ritten af: de allround racefiets
- Ik doe voornamelijk kort, en snel werk: de aero racefiets
Wat is voor jou de belangrijkste graadmeter?
- Snelheid: de aero racefiets
- Comfort: de endurance racefiets
- Veelzijdigheid: de allround racefiets
Wat is jouw budget grofweg?
- Tot € 1500: de (aluminium) endurance of allround racefiets
- € 1500 - € 3000: de (carbon) allround of aero racefiets
- Vanaf € 3000: de aero racefiets
Conclusie: zo bepaal je welke racefiets bij jou past
Een goede racefiets kiezen begint bij jezelf. Door te kijken naar je rijstijl, doelen, comfortwensen én budget ontdek je welk type fiets het beste bij jou past: een aero racefiets voor maximale snelheid, een endurance model voor comfortabel lange ritten, of een allround fiets die overal inzetbaar is.
De juiste framemaat, het materiaal van het frame, de afmontage én je persoonlijke voorkeuren maken het plaatje compleet. Neem de tijd, laat je goed adviseren en gebruik de test uit dit artikel om gericht keuzes te maken. Want of je nu net begint met wielrennen of al jarenlang fanatiek traint: een fiets die écht bij jou past, maakt het verschil.
Veel fietsplezier!