Blessures

Hoe voorkom of behandel ik zadelpijn?

Zadelpijn is een veelvoorkomende klacht bij sportieve fietsers. In dit artikel leggen we je uit hoe je zadelpijn kan voorkomen of behandelen.

Onder zadelpijn vallen alle pijnklachten die ontstaan bij het lang op het zadel zitten of de wrijving die het veroorzaakt tijdens het fietsen. Vooral beginners en diegenen die lange duurritten maken zullen zadelpijn herkennen. Deze klachten kunnen leiden tot ongemak, irritatie en zelfs wondjes. Gelukkig zijn er manieren om zadelpijn te voorkomen. 

Wat te doen tegen zadelpijn?

Zadelpijn. Wat is de oorzaak en hoe voorkom je het?

Hieronder bespreken we vijf punten die zadelpijn veroorzaken én de manier hoe je de zadelpijn kan voorkomen.

  1. Kies het juiste fietszadel tegen zadelpijn

Een van de belangrijkste factoren die bijdraagt aan zadelpijn is het verkeerde type zadel. Het is essentieel om de juiste maat en vorm te kiezen die past bij jouw lichaamstype en rijstijl. Een breder zadel kan betere ondersteuning bieden, terwijl een smaller zadel beter geschikt is voor snelheid en prestaties. Probeer verschillende zadelmaten en -vormen uit om te ontdekken wat het beste voor jou werkt.

  1. Pas je fietspositie aan

Een andere oorzaak van zadelpijn kan liggen in de positie van je fiets. Een verkeerde houding kan leiden tot druk op het zitvlak en onnodig ongemak. Zorg ervoor dat de hoogte en hoek van het zadel correct zijn ingesteld en dat je het stuur ook goed hebt afgesteld. Wil je een professioneel advies over de beste positie? Denk dan zeker eens na over een dynamische fietspositie meting.

Zadelpijn oorzaak
  1. Draag de juiste kleding – en vooral het juiste fietszeem!

Het spreekt eigenlijk voor zich dat bij het wielrennen het dragen van specifieke fietskleding met zeem noodzakelijk is om zadelpijn te voorkomen. Echter, zit er nog veel verschil in soorten kleding en kwaliteit van de stof. Ook in het materiaal van de zeem en kwaliteit ervan zitten grote verschillen. Er is niet één fietszeem die de oplossing biedt voor iedereen. Het loont dus om verschillende materialen en broeken uit te proberen; zeker als je lange duurritten maakt. Vaak geldt wel: hoe duurder de broek, hoe beter het zeem. Dit houdt in dat duurdere broeken jouw (pijnlijke) zitbotjes en het zitvlak vele malen beter ondersteunen dan goedkope (budget) fietsbroeken.

Voor vrouwen worden er steeds fietsbroeken ontwikkeld met een zogenaamd dameszeem. Dit soort zemen houden rekening met een andere bekkenstand. Bij dames staat deze verder naar buiten, waardoor de zitbotten verder uit elkaar staan. Door een goede, dames specifieke fietsbroek aan te schaffen, zal ook bij vrouwen zadelpijn minder snel optreden.

  1. Neem pauzes en beweeg regelmatig

Het is belangrijk om regelmatig pauzes te nemen tijdens het fietsen. Dit kan helpen om de bloedcirculatie te verbeteren en de druk op het zitvlak te verminderen. Daarnaast is wisselen van positie tijdens het fietsen en regelmatig uit het zadel komen ook een goede manier om de druk op het zitvlak te verminderen.

  1. Bouw het fietsen geleidelijk op

Als je net begint met wielrennen, is het belangrijk om het rustig aan te doen en je lichaam de tijd te geven om zich aan te passen aan de nieuwe activiteit. Bouw de intensiteit en duur van je ritten geleidelijk op en vermijd overbelasting. Wanneer je lichaam gewend raakt aan het fietsen, zal je merken dat de zadelpijn afneemt.

De Fondo trainingsprogramma’s zijn samengesteld door een KNWU talentcoach, die met zijn expertise rekening heeft gehouden met de nodige rustmomenten. Zo weet je zeker dat je jouw lichaam, en dus ook jouw zitvlak, voldoende rust geeft tijdens het trainingsproces.

Zadelpijn voorkomen

Zadelpijn behandelen. Wat te doen?

Bovenstaande punten zijn preventief van aard. Ze helpen je zadelpijn te voorkomen. Maar wat als je nu al last hebt van zadelpijn. Wat moet je dan doen om deze vervelende klacht effectief te behandelen?

Wanneer je zadelpijn ervaart, begin je de behandeling door direct met bovenstaande tips aan de slag te gaan, zonder er daarbij een over te slaan. Ga dus op zoek naar een beter zadel, betere kleding, plan pauzes tijdens het fietsen, boek een dynamische fietspositie meting en neem rust. 

Zadelpijn behandelen

Alleen door goed naar de wensen van jouw lichaam te luisteren, ga je klachten zoals zadelpijn genezen. De specialisten van Sport Medisch Centrum Papendal staan voor je klaar om je te begeleiden in dit traject. Kennis uit de topsport wordt zo ook voor jou toegankelijk. 

Om een afspraak te maken met de (sport)fysiotherapeuten is geen verwijzing van de huisarts nodig. Aarzel dan niet langer en maak een afspraak. Deze afspraak kan in fysieke vorm plaatsvinden, maar een adviesgesprek via video is ook mogelijk.

Theorie in praktijk brengen?

Ga fietsen met Fondo, de trainingsapp van de KNWU.

Download Fondo voor iPhone of Android Download Fondo

Powered by Shimano Service Center

Shimano Service Center is materiaal- en onderhoudspartner van Fondo. Heb je een vraag over (het onderhoud van) je fiets? Bekijk dan eens de andere artikelen of bezoek een Shimano Service Center bij jou in de buurt.

Vind een Shimano Service Center Download Fondo

Powered by BORN

Dit artikel is geschreven in samenwerking met BORN, voedingspartner van Fondo. BORN biedt een gratis voedingsadviestool aan waarmee je een persoonlijk voedingsplan ontvangt vol ideeën, tips & tricks over hoe jij met (sport)voeding het beste uit jezelf kunt halen.

Ontvang jouw voedingsplan Download Fondo

Meld je aan voor de Fondo nieuwsbrief

Gelukt. Je bent aangemeld voor de Fondo nieuwsbrief!
Oeps. Er ging iets verkeerd...