Blessures

Alles over aspecifieke lage rugklachten

Rugpijn kan erg vervelend zijn en komt veel voor. Het kan je belemmeren in het uitvoeren van je dagelijkse taken, maar zeker ook tijdens het wielrennen en mountainbiken. Je kan ermee opstaan en ermee naar bed gaan. Tillen is vervelend en lang in een houding staan of zitten zorgt ervoor dat de klachten toenemen. Komt jou dit bekend voor? Dan kan het zijn dat jij last hebt van aspecifieke lage rugklachten. Lees in dit artikel verder wat je kunt verwachten en wat je eraan kunt doen.

Wat zijn aspecifieke lage rugklachten?

Lage rugpijn wordt verdeeld in twee groepen: specifieke en aspecifieke lage rugklachten. Specifieke lage rugpijn zijn rugklachten met een specifieke oorzaak zoals een hernia of artrose. Aspecifieke lage rugpijn zijn rugklachten zonder een aanwijsbare specifieke oorzaak. Van deze twee groepen komt aspecifieke lage rugpijn bij 90% van alle patiënten met lage rugpijn voor.

Hoe ontstaan lage rugklachten en waar heb je last van?

Aspecifieke lage rugklachten kunnen plotseling ontstaan (het schiet in de rug) of geleidelijk aan erger worden. De pijn is vaak zeurend van aard en kan erg aanwezig zijn. De pijn in de onderrug staat op de voorgrond maar uitstraling naar de bil of het bovenbeen komt ook regelmatig voor. Aspecifieke lage rugpijn kan verergeren door bepaalde houdingen en bewegingen op de fiets en het tillen of verplaatsen van (zware) voorwerpen. Ook flink aanzetten bij sprints of heuvelop fietsen kan de klachten versterken. De pijn kan continu aanwezig zijn of in episodes optreden. Hiernaast kan er sprake zijn van ochtend- of startstijfheid. Vaak vindt de eerste episode tussen het 20e en 50e levensjaar plaats.

Is er geen sprake van een andere rugaandoening?

Om de diagnose aspecifieke rugklachten te geven worden eerst de specifieke rugklachten uitgesloten. Met de informatie uit de voorgeschiedenis van de patiënt, de klachten en het onderzoek van de sportarts of (sport)fysiotherapeut kan de diagnose vaak al gesteld worden en is er meestal geen behoefte aan beeldvormend onderzoek (röntgenfoto of MRI-scan). Bovendien zegt beeldvormend onderzoek vaak erg weinig over de rugpijn die iemand ervaart.

Kun je iets tegen de pijn doen?

Ondanks dat er geen specifieke oorzaak is die voor de klachten zorgt, kunnen deze wel behandeld worden. Het is juist belangrijk om in beweging te blijven. Bedrust heeft geen positief effect op het herstel. Naast het blijven bewegen zijn er specifieke oefeningen die uitgevoerd kunnen worden. Deze zorgen vaak voor een verlichting van de klachten. De fysiotherapeut kan met een uitgebreid bewegingsonderzoek vaststellen welke oefeningen jij het best kunt doen en naar verwachting het meest effectief zullen zijn. Daarnaast is goed rekken ook van belang. Blijven deze klachten dan kan een specifieke bikefitting je mogelijk verder helpen!

Hoelang duren deze klachten?

Over het algemeen verdwijnen de rugklachten bij 80-90% van de mensen spontaan binnen 4 tot 6 weken. Het kan dus ook voorkomen dat de klachten langer aanhouden. Het is in dat geval verstandig om een fysiotherapeut te bezoeken voor advies en oefentherapie of een sportarts te raadplegen!

Heb jij het gevoel dat er bij jou ook sprake is van aspecifieke lage rugklachten en heb je vragen over je eigen aanpak of kom je er zelf niet uit? Twijfel dan niet en neem contact op met Sport Medisch Centrum Papendal.

Theorie in praktijk brengen?

Ga fietsen met Fondo, de trainingsapp van de KNWU.

î € Download Fondo voor iPhone of Androidî € Download Fondo

Powered by Shimano Service Center

Shimano Service Center is materiaal- en onderhoudspartner van Fondo. Heb je een vraag over (het onderhoud van) je fiets? Bekijk dan eens de andere artikelen of bezoek een Shimano Service Center bij jou in de buurt.

î € Vind een Shimano Service Centerî € Download Fondo

Powered by BORN

Dit artikel is geschreven in samenwerking met BORN, voedingspartner van Fondo. BORN biedt een gratis voedingsadviestool aan waarmee je een persoonlijk voedingsplan ontvangt vol ideeën, tips & tricks over hoe jij met (sport)voeding het beste uit jezelf kunt halen.

î € Ontvang jouw voedingsplanî € Download Fondo