Trainingsvormen

Hersteltraining: een korte rustige training om het herstel te bevorderen

Een hersteltraining heeft als doel om het herstelproces van je lichaam te stimuleren. Door je licht in te spannen stroomt je bloed sneller door je lichaam, wat het herstel bevordert.

Geschreven door
KNWU Talentcoaches

Uitvoer

Deze training voer je uit hartslagzone Herstel of D1. Bij deze training gaat het erom dat je je lichaam in actie brengt, zonder het een zware trainingsprikkel toe te dienen. Fiets daarom op een licht verzetje en doe rustig aan. Na afloop van deze training voel je je frisser dan ervoor. Is dat niet het geval, dan heb je waarschijnlijk te intensief getraind, of te weinig rustig genomen tussen de trainingen door.

Tips bij de uitvoer

  • Snelheid is niet belangrijk. Kijk dus niet teveel op je fietscomputer.
  • Deze training kun je goed doen op weg naar huis of je werk of studie.
  • Deze training is ook aan te raden op de dag na ja einddoel (toertocht, wedstrijd).
  • Je kunt deze training wat minder eentonig maken door wat explosieve sprintjes van maximaal zes seconden toe te voegen. Zorg wel voor minimaal een minuut herstel tussen de sprintjes.

Voeding

Omdat het een korte training betreft, is het niet nodig om te eten tijdens deze training te eten. Wat drinken betreft heb je aan een bidon met water voldoende.

Routetips van de Mapmeisters bij een hersteltraining

"Na een intensieve training, toertocht of wedstrijd is het heerlijk om simpelweg even rustig wat te fietsen. Fysiek is het belangrijk om te herstellen, maar zeker ook mentaal. Geniet na van je mooie prestatie tijdens deze hersteltraining. En mocht het onverhoopt niet zo goed zijn gegaan, wees niet te streng voor jezelf en bedenk wat je de volgende keer anders en beter gaat doen. Mocht je een paar sprintjes willen doen, prima, maar maak het niet te gek. Ontspanning is bij deze training het sleutelwoord. Kies hiervoor dan ook een makkelijke route in de buurt, een rondje dat je kunt dromen."

Verder lezen:

No items found.

Theorie in praktijk brengen?

Ga fietsen met Fondo, de trainingsapp van de KNWU.

Download Fondo voor iPhone of Android Download Fondo