Trainen met Fondo

Wat heb ik nodig om te trainen met Fondo?

Om te trainen met Fondo heb je drie zaken nodig: een goede gezondheid, een hartslagmeter en een fietscomputer of telefoon op je stuur.

Geschreven door
KNWU Talentcoaches

Om te trainen met Fondo heb je drie zaken nodig:

#1 Een goede gezondheid

Om te trainen met Fondo is het belangrijk dat je geen blessures of medische complicaties hebt, en dat je over een redelijke basisconditie beschikt. Per trainingsprogramma en -niveau geven we aan wat de benodigde conditie is.

#2 Een hartslagmeter

De trainingsprogramma’s in Fondo werken op basis van jouw persoonlijke hartslagzones. Om deze zones bepalen, en om de trainingen zelf uit te kunnen voeren heb je daarom een hartslagmeter nodig die je hartslagfrequentie kan meten. Vanwege de nauwkeurigheid gebruik je bij voorkeur een externe borstband als hartslagmeter in plaats van een horloge met ingebouwde hartslagmeter.

#3 Een fietscomputer of telefoon op het stuur

Om tijdens de trainingen een bepaalde tijd in de juiste hartslagzone te kunnen fietsen heb je een fietscomputer of telefoon nodig op het stuur. Deze moet de verstreken tijd en hartslagfrequentie van je hartslagmeter kunnen tonen tijdens het fietsen. De meeste recente fietscomputers (met of zonder GPS) zijn hiervoor geschikt. We hebben goede ervaringen met de fietscomputers van Garmin omdat je deze ook kunt koppelen met Fondo. Gebruik je liever je telefoon als fietscomputer, dan adviseren we de app Cyclemeter.

Tips voor de fietscomputer:

  • Bij voorkeur gebruik je een fietscomputer met lap-knop, zodat je per ronde de verstreken tijd en hartslag kunt aflezen.
  • Bepaalde fietscomputers kun je zo instellen dat de zones uit Fondo worden getoond tijdens het fietsen, of begeleiden je zelfs tijdens de training. Dit maakt het uitvoeren van een trainen makkelijker.
  • Gebruik je een sporthorloge, dan adviseren we je om deze op het stuur te monteren tijdens het fietsen, zodat je de gegevens makkelijker kunt uitlezen.
  • Als je je telefoon gebruikt voor het aflezen en registreren van je hartslag en tijd, bevestig deze dan op het stuur in een houder. Je telefoon in je hand houden tijdens het fietsen is gevaarlijk en bovendien riskeer je er een boete mee.

#4 Optioneel: een cadansmeter

Een cadansmeter toont je trapfrequentie, het aantal omwentelingen van je benen per minuut. Een klein aantal trainingsvormen richt zich specifiek op een hoge of lage cadans. Een cadansmeter is daarom aanbevolen maar geen vereiste om de trainingen binnen Fondo optimaal uit te kunnen voeren.

Veelgestelde vragen

Ik twijfel over mijn gezondheid. Wat kan ik het beste doen?

Net zoals een auto elk jaar een APK dient te ondergaan is het belangrijk jouw lichaam te checken voordat je het serieus gaat belasten. Als je twijfelt over je conditie of blessures, adviseren we je om eerst een sportmedisch onderzoek (sportkeuring) te laten uitvoeren bij een Sportmedisch Adviescentrum (SMA) in de buurt. Iedereen kan zo’n onderzoek laten verrichten. In veel gevallen worden de kosten voor zo’n onderzoek (deels) vergoed door je aanvullende zorgverzekering. Zeker voor beginnende sporters kan een sportkeuring verstandig zijn. De sportarts kan je een deskundig advies geven zodat je op een verantwoorde manier met sporten kan beginnen."

Ik heb geen cadansmeter. Is dat een probleem?

Nee. Slechts een klein aantal trainingsvormen richt zich specifiek op cadans. Tijdens deze trainingen kun je door te tellen (of op gevoel) de juiste cadans aanhouden. Een normale cadans (90-100 rpm) is iets meer dan 15 omwentelingen per 10 seconden.

Verder lezen:

No items found.

Theorie in praktijk brengen?

Ga fietsen met Fondo, de trainingsapp van de KNWU.

Download Fondo voor iPhone of Android Download Fondo