Trainingszones

Trainen op basis van gevoel, hartslag of vermogen: verschillen en advies

Twijfel je tussen de verschillende trainingsmethodes? Of heb je geen flauw idee wat je moet kiezen? In dit artikel gaan we je helpen om de beste keuze te maken.

Geschreven door
KNWU Talentcoaches

Binnen Fondo kun je kiezen tussen drie trainingsmethodes: trainen op basis van gevoel, hartslag of vermogen. Switchen tussen deze methodes is eenvoudig, zoals je in het voorbeeld hieronder kunt zien. Een keuze maken misschien niet. Daarom staan we in dit artikel even stil bij de verschillende opties.

Optie 1: trainen op basis van gevoel

Heb of wil je geen hartslag- of vermogensmeter? Kies dan voor trainen op basis van gevoel. Zoals de naam al doet vermoeden ga je bij deze methode af op je gevoel. Dat maakt het ook de minst nauwkeurige methode. Staat er in de instructie bijvoorbeeld: 4 keer 2 minuten afwisselend "Intensief" en "Rustig", dan moet je zelf bepalen hoe hard of zacht dat voor jou is. Zoals je begrijpt kan dat in het begin best lastig zijn. Het voordeel van deze trainingsmethode is echter dat je er niets extra's voor hoeft aan te schaffen, en dat je zo beter leert luisteren naar je lichaam. Meer over trainen op basis van gevoel lees je hier.

Ons advies: deze methode is aanbevolen voor beginnende fietsers die beter willen worden maar (nog) niet beschikken over een hartslagmeter.

Optie 2: trainen op basis van hartslag (aanbevolen)

Deze trainingsmethode is ideaal als je betrouwbaar wil trainen. Je hebt hiervoor een hartslagband nodig, die je tegenwoordig voor een paar tientjes kunt kopen. Een smartwatch met ingebouwde hartslagmeter kan ook, maar dit is iets minder nauwkeurig. Een nadeel van deze methode is dat je hartslag soms vertraagd reageert op korte intensieve inspanningen. Daarnaast kunnen externe factoren zoals stress, vermoeidheid en cafeïne je hartslag beïnvloeden. Alles over trainen op basis van hartslag lees je hier.

Ons advies: deze methode is aanbevolen voor alle fietsers die beter willen worden, zonder al te diep in de buidel te hoeven tasten.

Optie 3: trainen op basis van vermogen

Ben je op zoek naar de hoogste nauwkeurigheid, dan is trainen op basis van vermogen de beste keuze. En tevens de duurste, want de vermogensmeter die hiervoor nodig hebt, is over het algemeen aan de prijs. Reken op minimaal zo'n €275,-. Het voordeel van deze methode is de hoge nauwkeurigheid en het feit dat je je progressie mee kunt meten. Zo weet je altijd hoe je ervoor staat en of de training dus effect heeft. Alles over trainen op basis van vermogen lees je hier.

Ons advies: deze methode is aanbevolen voor ervaren fietsers die het maximale uit hun training willen halen.

Veelgestelde vragen

Kan ik met Fondo ook trainen op basis van snelheid?
Nee, dat kan niet. Dit omdat hoogteverschillen onderweg en wind van grote invloed zijn op je snelheid. Deze trainingsmethode zou daardoor nog minder praktisch en
nauwkeurig zijn dan het trainen op gevoel.

Ik train buiten op hartslag, maar binnen op vermogen. Kan ik beide methodes combineren met Fondo?
Ja, dit is geen enkel probleem, en precies de reden dat we het switchen tussen verschillende trainingsmethodes zo makkelijk mogelijk hebben gemaakt.

Ik wil beginnen met trainen op gevoel om te kijken of het trainen wel iets is voor mij. Kan ik later nog switchen naar hartslag?
Ja, dit is geen enkel probleem, en precies de reden dat we het switchen tussen verschillende trainingsmethodes zo makkelijk mogelijk hebben gemaakt.

Ik twijfel nog steeds, kun je mij helpen?
Natuurlijk! Neem even contact op via de coachtab onderin de app, en vertel ons waarom je nog twijfelt.

Theorie in praktijk brengen?

Ga fietsen met Fondo, de trainingsapp van de KNWU.

Download Fondo voor iPhone of Android Download Fondo