Trainingsleer

Periodisering: trainen in fases

Het plannen en uitvoeren van trainingen in verschillende fases met als doel om uiteindelijk te ‘pieken’, noemen we periodisering.

Geschreven door
KNWU Talentcoaches

In een goed en volledig trainingsschema doorloop je meerdere trainingsfases. Door verschil aan te brengen in deze fases wordt het mogelijk om de juiste trainingsprikkel op het juiste moment toe te dienen. Ook helpt de variatie die hierdoor ontstaat om het maximale uit je trainingen te halen.

De meest gebruikte trainingsopbouw begint rustig en wordt langzaamaan steeds intensiever. In de eerste fases ben je vooral met rustige duurtrainingen bezig, terwijl deze later plaatsmaken voor zwaardere intervaltrainingen. Zowel het aantal uren als de intensiteit van de training wordt verhoogd.

Door middel van intensieve trainingen kun je snel een goede vorm opdoen. Echter zorgen deze trainingen ook voor veel vermoeidheid. Het effect van deze trainingen verdwijnt ook weer snel wanneer je ermee stopt. Bij rustige trainingen werkt dit andersom. Het kortetermijneffect is wat lager, maar wel heb je hier op de lange termijn wel profijt van. Dat maakt het handig om in het begin van je programma vooral rustige training uit te voeren.

Werk je toe naar een trainingsdoel, dan wil je ‘pieken’ op het juiste moment. Deze vorm bereik je (juist) niet alleen door op het einde hard te trainen. Ook voldoende rust is belangrijk. Om uitgerust aan de start te staan plannen we daarom in de laatste trainingsweek meestal wat meer rust in.

Binnen Fondo onderscheiden we vijf trainingsfases:

  1. Basis: verbeteren basisconditie en verhogen aerobe capaciteit.
  2. Opbouw: verhogen aeroob uithoudingsvermogen
  3. Interval: verhogen anaeroob uithoudingsvermogen en lactisch vermogen
  4. Herstel: maximaal profiteren van supercompensatie
  5. Piek: maximaal profiteren van supercompensatie

Theorie in praktijk brengen?

Ga fietsen met Fondo, de trainingsapp van de KNWU.

Download Fondo voor iPhone of Android Download Fondo