Tips en inspiratie

🍦 Overtollige vakantiekilo’s? Fondo to the rescue!

Veel uitleg moeten we er niet bij geven. Dat dagelijkse ijsje aan het zwembad, tóch nog een extra rondje langs het buffet en weinig bewegen. Vakantie is er om weer heerlijk tot rust te komen. Niets mis mee, maar grote kans dat jouw fysieke gesteldheid een klein deukje heeft opgelopen. Geen zorgen, Fondo helpt je weer op weg. Strand uit, Fondo en Strava aan.

KNWU Talentcoaches
Geschreven door
KNWU Talentcoaches

Fondo staat boordevol trainingsschema’s. We hebben ze niet geteld, maar grote kans dat het er meer dan honderd zijn. Tussen al deze varianten zien we een schema die de laatste weken weer explosief aan populariteit wint: het overtollige vakantiekilo’s schema!

Met behulp van dit zorgvuldig samengestelde schema kom jij de komende periode weer terug in je (fiets)ritme. Die overtollige kilo’s worden verbrand en voor je het weet ben je weer helemaal de oude. De focus ligt op het opbouwen van duurtrainingen, maar er is ook voldoende aandacht voor je snelheid én techniek.

Dit schema is ideaal wanneer je:

  • Weer terug op je normale gewicht wilt komen
  • Je fietsritme weer op wilt pakken
  • Op zoek bent naar een stok achter de deur

Je kan het overtollige vakantiekilo’s schema elke week starten, dat bepaal je zelf. Gebruik in ieder geval de maandag als startdag. Is het vandaag een andere dag? Dan heb je dus nog even te overbruggen tot de eerstvolgende maandag. Misschien een goed moment om je hartslagzones te bepalen en/of een Fondo introductietraining te doen? Meer weten? Lees hier hoe trainen met Fondo precies werkt.

“De vakantieperiode zit er op, we gaan weer aan de bak. Strand uit, Fondo en Strava aan!” – Stefan van Klink, KNWU talentcoach

Wat heb je nodig?

  • Een hartslag- of vermogensmeter (aanbevolen). Om betrouwbaar te kunnen trainen adviseren we een hartslag- of vermogensmeter. Heb je die niet, dan kun je ook trainen op gevoel. Lees er hier meer over.
  • Een fietscomputer of telefoon. Een fietscomputer of telefoon op je stuur is handig om tijdens het fietsen je hartslag of vermogen te kunnen zien en registreren. Liefst met de mogelijkheid om tijd en rondes (laps) bij te houden, zoals een Garmin Edge of Wahoo.
  • Een gezond lichaam. Het is belangrijk dat je geen blessures of medische complicaties hebt. Het volgen van dit trainingsprogramma is op eigen risico.

Het weer in Nederland kan wat minder zijn dan op jouw vakantiebestemming, maar dat mag geen enkel excuus vormen. Het trainingsschema is zowel buiten als binnen (indoortrainer of sportschool) te volgen.

Veel trainingsplezier!

Theorie in praktijk brengen?

Ga fietsen met Fondo, de trainingsapp van de KNWU.

Download Fondo voor iPhone of Android Download Fondo

Powered by Shimano Service Center

Shimano Service Center is materiaal- en onderhoudspartner van Fondo. Heb je een vraag over (het onderhoud van) je fiets? Bekijk dan eens de andere artikelen of bezoek een Shimano Service Center bij jou in de buurt.

Vind een Shimano Service Center Download Fondo

Powered by BORN

Dit artikel is geschreven in samenwerking met BORN, voedingspartner van Fondo. BORN biedt een gratis voedingsadviestool aan waarmee je een persoonlijk voedingsplan ontvangt vol ideeën, tips & tricks over hoe jij met (sport)voeding het beste uit jezelf kunt halen.

Ontvang jouw voedingsplan Download Fondo