Tips en inspiratie

De gemiddelde fietssnelheid van een wielrenner

Hoe snel fietsen wielrenners eigenlijk? Wat is een respectabele gemiddelde fietssnelheid en hoe kan je sneller fietsen? Wij nemen je mee in dit artikel.

KNWU Fondo
Geschreven door
KNWU Fondo

Hoe snel fietsen wielrenners?

Op deze vraag is het lastig een eenduidig antwoord te formuleren, aangezien er zoveel factoren invloed hebben op de gemiddelde snelheid van wielrenners. De aanleg of het talent van de wielrenner in kwestie is een belangrijke factor, maar zo spelen ook het type fiets, materiaal, route, zitpositie en weersomstandigheden een meer dan grote rol. Daarnaast ligt de snelheid bij het rijden in een groep sowieso vaak hoger dan wanneer je alleen op pad gaat.

Gemiddelde fietssnelheid racefiets

Het mag geen verrassing zijn dat profs het hardste van allemaal fietsen. Bij de mannen zijn snelheden onder de 40 kilometer per uur eerder uitzondering. Zo won Mathieu van der Poel in 2023 Milaan – San Remo (een wedstrijd van 300 kilometer) met een gemiddelde snelheid van bijna 46 kilometer per uur. Natuurlijk hebben we het dan over een van de grootste wielertalenten ter wereld, maar ook één of twee niveaus daaronder wordt er ‘makkelijk’ boven de 40 per uur gereden tijdens wedstrijden, terwijl er in massasprints snelheden van 70 tot 80 kilometer per uur gehaald kunnen worden.

Filippo Ganna en Vittoria Bussi hebben momenteel het werelduurrecord – een mooie graadmeter voor gemiddelde snelheid – in handen bij respectievelijk de mannen en de vrouwen. Ganna haalde in 2022 een gemiddelde fietssnelheid van 56.792 kilometer per uur, terwijl Bussi op 50.267 kilometer per uur uit kwam.

Fanatieke toerfietsers en ervaren wielrenners komen niet aan dergelijke snelheden, maar rijden tijdens hun rondjes toch vaak makkelijk tussen de 30 en 35 kilometer per uur. De gemiddelde snelheid van een beginnende wielrenner of iets minder ervaren fietser ligt vaak ergens tussen de 25 en 30 kilometer per uur. Maar nogmaals: de gemiddelde snelheid hangt van zoveel factoren af. 

Ons advies: laat snelheid nooit de belangrijkste graadmeter zijn als je geen wedstrijden rijdt, maar geniet vooral van de vrijheid die de racefiets je brengt en hou het bovenal veilig, met respect voor andere verkeersdeelnemers.

hoe snel fietsen wielrenners

Gemiddelde fietssnelheid gravelbike & mountainbike

De snelheid ligt bij het fietsen op een gravelbike of een mountainbike standaard lager dan wanneer je met een racefiets de weg op gaat. De zachte ondergrond en alle – natuurlijke of bewust aangelegde – obstakels die je onderweg tegenkomt zijn de belangrijkste factoren waarom je thuis komt met een lagere gemiddelde snelheid. Ook het zwaardere gewicht van dit type fietsen helpt niet mee. 

Hetzelfde geldt voor de dikke, zware mountainbikebanden die zich als het ware vastzuigen aan de ondergrond en daarmee veel meer rolweerstand dan de banden van wegfietsen kennen. Is dat dan erg? Zeker niet. Gravellen en mountainbiken draait vaak veel meer om avontuur dan om snelheid.

Kortom: de gemiddelde snelheid op een racefiets is voor iedereen anders. Wat we wel vast kunnen stellen is dat de gemiddelde fietssnelheid door de jaren heen aan het stijgen is. De snelle vooruitgang in materiaal (qua gewicht en comfort) is misschien wel de belangrijkste oorzaak, maar ook de trainingsmogelijkheden worden steeds groter.

Verhoog jouw gemiddelde fietssnelheid

Wanneer je zelf de wens hebt om sneller te worden, om bijvoorbeeld die grens van een gemiddelde snelheid van 30 kilometer per uur te kunnen passeren, zijn er een aantal opties. 

Trainingsschema's

Allereerst is er training. Met Fondo, de bekroonde trainingsapp van de KNWU, werk je via gerichte fiets trainingsschema’s of losse trainingen aan het sneller worden, het boosten van je uithoudingsvermogen en het kweken van meer kracht. Stuk voor stuk zaken die je gaan helpen in het behalen van een hogere snelheid. Vier type trainingen zijn daarbij essentieel:

  • Met een tempo-duurtraining train je je uithoudingsvermogen en basissnelheid. Hierdoor kun je het langer volhouden en harder fietsen bij een lagere hartslag.
  • Een bloktraining is een pittige trainingsvorm. Met deze training train je je uithoudingsvermogen waardoor je het langer volhoudt bij een hogere snelheid.
  • Via een VO2 Max training train je jouw anaerobe uithoudingsvermogen en fiets je boven je omslagpunt. Hierdoor leer je het langer vol te houden in verzuring.
  • Bij een cadanstraining focus je op een hoge cadans en train je zo je souplesse, waardoor je spieren minder hard hoeven te werken om dezelfde snelheid aan te houden.

Zithouding

Daarnaast zijn er nog meer opties om jouw gemiddelde fietssnelheid op te krikken. Besteed bijvoorbeeld aandacht aan je zithouding. Probeer zoveel mogelijk voorovergebogen te fietsen, met je handen in de beugels. Zo maak je jezelf klein en aerodynamisch en vang je weinig wind. Het bepalen van de juiste maat fiets is ook essentieel, zodat je zo efficiënt mogelijk kunt fietsen.

Gewicht

Probeer waar het kan zoveel mogelijk gewicht te besparen, en je fiets dus zo min mogelijk te bepakken. Zorg dat je materiaal in orde is, de banden op de juiste spanning staan en er geen onderdelen aanlopen. Kies een rondje uit met weinig obstakels en verkeerselementen, zodat je de snelheid er goed in kunt houden. En ook belangrijk: een dag met weinig wind – of veel wind in de rug – en een lekker zonnetje kunnen ook helpen. 

We kunnen het echter niet genoeg benadrukken. Snelheid is nooit belangrijker dan veiligheid voor jou en de andere weggebruikers. 

Veel fietsplezier!

Theorie in praktijk brengen?

Ga fietsen met Fondo, de trainingsapp van de KNWU.

Download Fondo voor iPhone of Android Download Fondo

Powered by Shimano Service Center

Shimano Service Center is materiaal- en onderhoudspartner van Fondo. Heb je een vraag over (het onderhoud van) je fiets? Bekijk dan eens de andere artikelen of bezoek een Shimano Service Center bij jou in de buurt.

Vind een Shimano Service Center Download Fondo

Powered by BORN

Dit artikel is geschreven in samenwerking met BORN, voedingspartner van Fondo. BORN biedt een gratis voedingsadviestool aan waarmee je een persoonlijk voedingsplan ontvangt vol ideeën, tips & tricks over hoe jij met (sport)voeding het beste uit jezelf kunt halen.

Ontvang jouw voedingsplan Download Fondo