Of je nu een beginnende wielrenner bent, of al meer ervaren, door juist te schakelen en je verschillende versnellingen optimaal te benutten, fiets je niet alleen comfortabeler, maar ook efficiënter. Hierdoor bespaar je energie en kun je jouw prestaties verbeteren. In dit artikel leggen we je uit hoe het schakelen op een racefiets werkt, bespreken we de functie van de shifters en derailleurs en zoomen we in op het verschil tussen mechanisch en elektrisch schakelen.

De basis van het schakelen op de racefiets

Optimaal schakelen tussen versnellingen dankzij kettingbladen en tandwielen

Als we de anatomie van een racefiets bekijken, dan vallen een aantal zaken op. Bij je achterwiel vind je een cassette met meerdere tandwielen, die via een ketting verbonden is met twee (en soms één of zelfs drie) kettingbladen voorraan. Wanneer je het aantal tandwielen van de cassette vermenigvuldigt met het aantal kettingbladen aan de voorkant, dan weet je hoeveel versnellingen je hebt. Bij een moderne racefiets varieert dat aantal veelal van 20 tot 24 versnellingen.

Druk op de pedalen tijdens het schakelen: lichter of zwaarder trappen

Door te schakelen kan je de ketting van het ene tandwiel op het andere tandwiel leggen, of van het ene kettingblad naar het andere. Dit schakelen zorgt ervoor dat je de versnellingsoverbrenging verandert, waardoor de druk op de pedalen lichter of zwaarder wordt.

Essentieel voor het schakelen: voor- en achterderailleur én shifters

Het verplaatsen van de ketting van de ene versnelling naar de andere, gebeurt door de voor- en achterderailleur. Deze derailleurs moeten natuurlijk wel aangestuurd worden door jou. Hiervoor heb je shifters op je stuur. Een shifter is een schakelmechanisme dat verwerkt is in je stuur, waarmee je de versnellingen bedient. Op een racefiets zijn twee shifters te vinden, waarmee je dus kunt schakelen.

hoe schakelen racefiets
(c) Shimano

Hoe werkt elektrisch schakelen op een racefiets?

Voor het schakelen op een racefiets zijn er twee mogelijkheden. Ofwel schakel je mechanisch, ofwel schakel je elektrisch.

Mechanisch schakelen is van oudsher de meest voorkomende manier. In deze variant loopt er een kabel tussen de shifters en de derailleurs, zodat jouw acties op het stuur ook daadwerkelijk door de juiste onderdelen opgevolgd kunnen worden.

Maar natuurlijk staat de ontwikkeling niet stil. Tegenwoordig zijn steeds meer racefietsen uitgerust met elektrisch schakelen. Hoe werkt dat elektrisch schakelen dan precies? In feite zijn de handelingen die je doet precies hetzelfde als bij mechanisch schakelen. Echter, bij het elektrisch schakelen loopt er geen kabeltje meer tussen de shifters en de derailleurs, maar sturen die eerste een elektrisch signaal naar die tweede. 

De voordelen van elektrisch schakelen op de racefiets

Steeds meer sportieve fietsers kiezen tegenwoordig voor elektrisch schakelen. Dit systeem, zoals Shimano Di2, SRAM eTap of Campagnolo EPS, biedt immers veel voordelen.

Is elektrisch schakelen beter dan mechanisch schakelen?

Dat ligt er maar net aan hoe je het bekijkt. Beide systemen hebben hun voor- en nadelen. We schreven eerder een artikel waarin we elektrisch en mechanisch schakelen in detail vergelijken. Voor nu houden we het kort en lichtten we vier kenmerken uit:

  1. Schakelprecisie. Elektrisch schakelen is altijd exact en snel, mechanisch schakelen kan soms afwijken.
  2. Onderhoud. Elektrisch schakelen behoeft minder onderhoud, maar de batterij moet wel regelmatig opgeladen worden. Bij mechanisch schakelen heb je geen batterij, maar moet je wel af en toe de afstelling opnieuw checken.
  3. Prijs. Het mag geen geheim zijn dat elektrisch schakelen duurder is.
  4. Gewicht. De onderdelen die elektrisch schakelen mogelijk maken zijn nét wat zwaarder dan de onderdelen voor mechanisch schakelen.

Kortom: het antwoord of elektrisch schakelen beter is dan mechanisch schakelen is lastig te geven. De schakelprestaties zijn duidelijk beter, maar dit komt wel met een prijskaartje én meer gewicht. Voor recreatieve fietsers volstaat vaak een goed afgesteld mechanisch systeem. Fanatieke wielrenners en wedstrijdrijders profiteren vaak van de voordelen van elektrisch schakelen.

No items found.