Check: batterijen opgeladen?
Rij je met een elektronisch schakelsysteem? Dan is het zaak dat de batterijen voorafgaand aan de rit zijn opgeladen. Een volledig opgeladen Di2-batterij van Shimano gaat zeker duizend kilometer mee. Rijd je met een computer of navigatie, dan is het ook handig om die de avond voor je rit aan de lader te koppelen.
Check: banden op spanning?
Pomp je banden voor vertrek. Er is geen standaard bandendruk die ideaal is voor iedereen. Op de zijkant van de band staat in ieder geval de maximale bandendruk vermeld. Hoeveel lucht je erin pompt hangt verder af van de bandbreedte, de technologie – tubeless, traditioneel met binnenband of tube? – je gewicht, het soort wegdek en de weersomstandigheden. Als je veel over oneffen wegen rijdt, mag de spanning wat lager zijn dan bij ritten over asfalt. Dit om onderweg meer comfort te ervaren. Te laag is echter ook niet goed, want dan heb je meer kans op lekrijden.
Check: weersverwachtingen gecontroleerd?
Er is weinig zo vervelend als overvallen worden door slecht weer. Is er kans op regen? Zorg dan dat je een compact opgevouwen regenjasje in je zak steekt. En staat er stevige wind? Maak het jezelf dan aangenaam door de lus zodanig te rijden dat je tegen het einde van de training meewind hebt.
Check: voldoende reserveonderdelen mee?
Het ziet er misschien niet altijd even fraai uit, maar het is o zo praktisch: het zadeltasje gevuld met reserveonderdelen. Als je met traditionele buiten- en binnenband rijdt, neem dan in ieder geval een gevouwen binnenbandje mee. Verder zijn bandenlichters, een CO2-patroon en een fietspomp onmisbaar. Ook handig: een minitool.
Check: remmen niet versleten?
Loop direct ook even je remmen na. Kijk goed of ze nog niet versleten zijn, maar ook op ze goed afgesteld staan. Aanlopende remmen wil je niet, versleten remmen evenmin. Twijfel je? Dan is er slechts één optie: vervangen. Het is een essentieel onderdeel als je het over veiligheid hebt.
Check: zitten alle onderdelen vast?
Uiteraard geldt: veiligheid boven alles! Kijk of de snelspanner bij de wielen goed is vastgedraaid en of de wielen er recht in zitten. Bij constructies met een steekas heb je het voordeel dat je wiel er altijd recht in zit. Mocht je na je laatste training de fiets snel in de hoek hebben gezet, dan doe je er goed aan om bouten na te lopen. Onderweg kunnen er bouten losgetrild zijn. Gebruik hiervoor een momentsleutel. Daarmee ben je er zeker van je dat je de bouten niet te los of te vast draait (let op ‘Nm’).
Twijfel je nog ergens over?
Twijfel je of je fiets klaar is voor de volgende training? Raadpleeg een fietsexpert bij jou in de buurt. Bij een Shimano Service Center ben je altijd verzekerd van goede service en onderhoud.