Voeding

Indoor: veel zweten = veel drinken

Indoortraining veranderde van een winterse bezigheid tot een activiteit van alle seizoenen. Door het tijdelijke ‘nieuwe normaal’ is het ook vaak geen alternatief, maar een must geworden voor velen. Zonder training kun je immers geen grenzen verleggen.

Geschreven door
BORN

Mede door indoortraining zorg je ervoor dat op het moment dat wedstrijden en granfondo’s weer op de agenda komen, jij geen trainingsachterstand hebt opgelopen. De KNWU heeft met de Fondo-app een heel mooi instrument gelanceerd om kennis en trainingsschema’s te delen. Ook voor de binnenblijvers! Maar hoe ga je nu eigenlijk om met jouw voeding bij indoortraining?

Drink extra veel

Indoortraining: zweten zul je! Drink daarom extra veel. Méér zelfs dan dat je gewend bent als je buiten zou trainen. Wetende dat twee procent vochtverlies al kan resulteren in tien procent prestatieverlies, snap je dat je door voldoende vochtinname, je veel effectiever kunt trainen. Je kunt ervoor kiezen om een duurtraining van drie uur op te knippen in drie korte trainingen van één uur, maar ook dan is hydratatie essentieel.

Hoeveel moet je dan drinken?

Ieder individu is anders. Wat voor de één voldoende is, kan voor de ander te weinig zijn. Door ervaring leer je én… meten is weten! Het beste is om je vóór en na een training, zonder kleding, te wegen. Het eventuele gewichtsverlies komt overeen met het aantal liters dat je te weinig hebt gedronken. Weeg je bijvoorbeeld na de training 0,5 kg minder, dan zou je 0,5 liter extra vocht moeten inpassen in het drinkschema tijdens je training. Deze regel kun je ook hanteren als je straks weer naar buiten gaat om te trainen.

Op de vraag hoeveel je dan moet drinken, kun je dan eigenlijk ook alleen antwoorden met gemiddelden. Bij korte inspanningen van één à twee uur voldoet het om 500 ml vocht per uur in te nemen. Bij inspanningen die langer dan 2,5 uur duren, raden we je aan om 250 ml vocht per 20 minuten te drinken. Zeker als je indoor traint.

In- én outdoor kilometervreetster Leandra Bisschops: “De korte fietstrainingen deed ik sowieso al regelmatig binnen op de smart trainer. Nu we tijdelijk niet in groepen kunnen rijden en minder buitenshuis dienen te komen, stap ik des te vaker binnen op de fiets. In mijn bidons doe ik dan meestal de Watts & Minerals bruistabletten: zo krijg ik niet de suikers binnen, maar wel voldoende mineralen. Waar ik eerder de gewoonte had te weinig te drinken tijdens de korte trainingen, is dat met de Watts & Minerals geen probleem. Vooral de orange variant bevalt me prima.”

Water is een dorstlesser

Vaak wordt water genoemd als dorstlesser voor tijdens een training. Water doet precies dát: dorst lessen. Dit is juist iets wat je nu juist NIET wilt. Je moet juist met gemak voldoende vocht tot je kunne nemen zonder een vol gevoel te krijgen. Om deze reden is het vullen van je bidon met enkel water niet de meest ideale oplossing. (Eens: dat is anders als je in de droge hitte de Mont Ventoux beklimt en Fontaine de la Grave de enige mogelijkheid is om…)

Wat moet je dan wél drinken?

Als je – door te meten – weet hoeveel vocht je nodig gaat hebben, kun je heel makkelijk keuzes maken. Ga je langer dan 1,5 uur op de indoor trainer, dan is Born Iso Pro of Iso Pro+ een frisse, niet té zoete drank die voorziet in koolhydraten, zout en vocht en die je helpt om voldoende drinken. Kies je voor één uurtje of 3x1 uur met pauzes ertussen, dan zou je ook Watts & Minerals kunnen gebruiken. 1-2 bruistabletten per bidon zorgen voor een no-carb sportdrank met alle essentiële mineralen. Naast mineralen, voeg je dan ook wat ‘watts’ toe aan je bidon. Hoe dan?

BORN Watts & Minerals

Extraatje voor binnenblijvers: Watts Up

Meer power on the pedals. Wattages omhoog met gerichte training en Watts Up®: een vruchtenextract uit de zoete sinaasappel wat ervoor zorgt dat de energie-oventjes in je lichaam efficiënter werken.. Het effect van het ingrediënt Watts’Up® in Watts & Minerals is in meerdere wetenschappelijke studies bewezen. Een anaerobe test geeft bij proefpersonen die 400 mg Watts’Up® gedurende 4 weken gebruikten, een duidelijk significante verhoging in wattages in vergelijking met een placebogroep.

Details maken het verschil en stel je wint die beloofde 5% aan wattages? Zie je de jaloerse blikken van je trainingsmakkers al als ze je straks met open mond nastaren na de zoveelste demarrage?

Verder lezen:

No items found.

Theorie in praktijk brengen?

Ga fietsen met Fondo, de trainingsapp van de KNWU.

Download Fondo voor iPhone of Android Download Fondo

Powered by Shimano Service Center

Shimano Service Center is materiaal- en onderhoudspartner van Fondo. Heb je een vraag over (het onderhoud van) je fiets? Bekijk dan eens de andere artikelen of bezoek een Shimano Service Center bij jou in de buurt.

Vind een Shimano Service Center Download Fondo

Powered by BORN

Dit artikel is geschreven in samenwerking met BORN, voedingspartner van Fondo. BORN biedt een gratis voedingsadviestool aan waarmee je een persoonlijk voedingsplan ontvangt vol ideeën, tips & tricks over hoe jij met (sport)voeding het beste uit jezelf kunt halen.

Ontvang jouw voedingsplan Download Fondo