Materiaal en onderhoud

Fietsen in de winter: onderhoudstips

Bij de ‘mooiweerfietsers’ gaat de racefiets in oktober naar zolder. De fanatiekelingen trainen echter onverminderd door. Voor hen is het van extra groot belang om goed naar het onderhoud te kijken. Want onder meer pekel op de weg kan funest zijn voor diverse onderdelen van de fiets.

Geschreven door
KNWU Talentcoaches

Het is enerzijds fijn dat de wegbeheerders in wintertijd het fietspad op gaan om zout te strooien. Daarmee houden zij de wegen begaanbaar en zijn we in staat om veilig door te trainen. Anderzijds is pekel niet bevorderlijk voor je fiets. Het strooizout heeft een bijtende werking en heeft de neiging om overal tussen te kruipen, zeker in combinatie met water. Pleeg je onvoldoende onderhoud, dan kan het maar zo dat je ketting al snel gaat roesten en je derailleur kuren begint te vertonen.

De allerbelangrijkste preventieve maatregel die je kunt treffen, is dat je de fiets ingevet houdt. Smeer je trapas, naven, pedalen en balhoofdonderdelen in met lagervet. Controleer of alle bouten en moeren nog vastzitten en vet ze in met vaseline. Vervang exemplaren die roesten. Dit werk is relatief eenvoudig om zelf te doen. Wil je niets aan het toeval overlaten, breng de fiets dan aan het begin van de winter naar een Shimano Service Center.

Maak je fiets altijd schoon

Na afloop van een winterse training is het altijd zaak om de racefiets zo snel mogelijk af te spoelen. Spuit gemiddeld langer dan in zomertijd. Zo geef je het strooizout geen kans om in te werken op de draaiende onderdelen van de fiets. Gebruik tijdens dit onderhoud steeds koud water. Want in warmer water lost het strooizout op, waardoor het beter op verborgen plekken weet door te dringen. Zorg er tevens voor dat de waterstraal niet te sterk is. Voor de rest volg je het stappenplan dat je in de warmere maanden aanhoudt bij het onderhoud van je ketting. In het kort betekent dat: ontvetten, schoonmaken, drogen en terug invetten.

Check je materiaalkast om er zeker van te zijn dat je de juiste onderhoudsproducten op voorraad hebt. Gebruik bij voorkeur geen dry lube of te lichte wax, want die spoelen bij regen of spatwater gemakkelijk van de ketting. Het gevolg daarvan is dat je ketting geen beschermlaag meer heeft en binnen de kortste keren gaat tegensputteren. Als je hem langere tijd geen aandacht geeft, kan hij geen roesten. Gebruik in plaats daarvan een zogeheten wet lube of een ander speciaal smeermiddel dat regen en spatwater de baas blijft.  

Korte materiaaltips voor in wintertijd

  • Rijd ’s winters met een ‘pekelfiets’. Dat is vaak de oude fiets die je bij de aanschaf van je nieuwste fiets niet hebt ingeruild
  • Onder meer je wielen krijgt het zwaar te verduren in wintertijd. Laat je carbon set thuis en wissel deze tijdelijk in voor een stevige aluminium set
  • Je creëert meer grip door ’s winters met een iets bredere band (bijvoorbeeld 28 millimeter) en lagere spanning te rijden
  • Monteer ’s winters een spatbord op je fiets. Dat voorkomt dat je een zwarte modder- en waterstreep op je rug krijgt als gevolg van opspattend water
  • Monteer goed werkende verlichting die je zichtbaar maakt in het verkeer en die de weg beschijnt
  • Breng een waxlaag op het frame aan, zodat vuil beter wordt afgestoten
  • Stal de fiets bij voorkeur op een droge, warmere plaats

Theorie in praktijk brengen?

Ga fietsen met Fondo, de trainingsapp van de KNWU.

Download Fondo voor iPhone of Android Download Fondo