Tips en inspiratie

Trainen voor de Ride for the Roses (deel 1)

Op 1 oktober vind in Almere de Ride for the Roses plaats. Marjan, Hilly & Marga gaan in de versnelling voor kankeronderzoek en trainen met Fondo richting de grote dag. In dit artikel nemen zij jullie mee in hun avontuur.

Het was een tijdje rustig op ons account, maar we zijn er weer. En hoe! Na onze vakantie kregen we via onze Instagram pagina een vraag van KNWU Fondo. Ze hadden genoten van onze verslagen van onze fietsvakantie naar Skagen. Daarom vroegen ze ons of we een Fondo trainingsprogramma wilden volgen in aanloop naar een evenement en daar vervolgens weer verslag over wilden uitbrengen.

We hebben onderling overlegd en we waren er snel over uit dat dit wil wel weer een mooie nieuwe uitdaging zou zijn. We gaan de Ride for the Roses fietsen. We konden kiezen tussen 100 en 200 kilometer fietsen. 150 kilometer was perfect geweest, maar die afstand was er niet, helaas. Het is daarom de 100 kilometer geworden. Nu horen wij jullie denken: 'is dat wel een uitdaging voor jullie, dames?' Zeker wel! Het trainen met een goed in elkaar gestoken schema maakt je altijd beter. Dat weten we uit ervaring.

Aan de slag. Marjan zat in een verhuizing, dus zij moest noodgedwongen de eerste week overslaan (foei, Marjan!). Marga en Hilly konden het door de KNWU-coach gemaakte trainingsschema wel vanaf de start volgen. Hilly had daarbij nog wel wat moeite met de voorgeschreven cadanstraining, met name doordat haar Garmin een lage hartslag bleef aangeven, terwijl het hart wel degelijk tekeer ging en ze ook goed moe werd.

Het mooie aan de Fondo app is dat je de mogelijkheid krijgt om te trainen op basis van gevoel, vermogen (FTP) of hartslag. We kozen alle drie voor het trainen op hartslag. Als je jouw hartslagzones nog niet kent, dan helpt de app je heel duidelijk met het achterhalen ervan. Gelukkig wisten wij die zones al, want voor het bepalen van je zones moet je toch even flink aan de bak.

In de tweede week van het trainingsprogramma werkten we nog wat verder aan de basis met twee tempo-duurtrainingen en een bloktraining die erg pittig bleek. Op het moment van schrijven zitten we in onze derde trainingsweek. Samen trainen is niet heel makkelijk vanwege werk en andere verplichtingen. Wat trouwens goed is om te weten: als je even een week minder tijd hebt om te trainen je dan kan je jouw schema in de app erg gemakkelijk aanpassen. Andersom werkt ook: heb je meer tijd, dan voeg je eenvoudig een training toe.

Dat was het voor nu. Wij gaan weer verder met trainen, we zullen jullie binnenkort weer updaten. Onthoud goed, van trainen word je beter!

€ 15 miljoen opgehaald voor kankeronderzoek. Het is het resultaat van 23 jaar Ride for the Roses. Op 1 oktober 2022 vindt de volgende editie plaats en Fondo heeft er trainingsschema’s voor klaargezet. Doe jij mee en steun je zo het onderzoek naar long-, huid-, borst- en prostaatkanker? Rijd je niet mee, maar wil je wel doneren? Dat kan hier!

Theorie in praktijk brengen?

Ga fietsen met Fondo, de trainingsapp van de KNWU.

Download Fondo voor iPhone of Android Download Fondo

Powered by Shimano Service Center

Shimano Service Center is materiaal- en onderhoudspartner van Fondo. Heb je een vraag over (het onderhoud van) je fiets? Bekijk dan eens de andere artikelen of bezoek een Shimano Service Center bij jou in de buurt.

Vind een Shimano Service Center Download Fondo

Powered by BORN

Dit artikel is geschreven in samenwerking met BORN, voedingspartner van Fondo. BORN biedt een gratis voedingsadviestool aan waarmee je een persoonlijk voedingsplan ontvangt vol ideeën, tips & tricks over hoe jij met (sport)voeding het beste uit jezelf kunt halen.

Ontvang jouw voedingsplan Download Fondo