Gebruikerservaringen

Trainen voor de Ride for the Roses (deel 2)

Op 1 oktober vond in Almere de Ride for the Roses plaats. Marjan, Hilly & Marga gingen in de versnelling voor kankeronderzoek en trainden met Fondo richting de grote dag. In dit artikel nemen zij jullie mee in hun avontuur.

Daar zijn we weer. Week drie en vier van ons trainingsschema en de Ride voor de Roses zelf zitten er op. Na wat puzzelen met onze agenda's lukte het ons toch om samen te trainen. Er stond een cadanstraining op het programma. De warming-up? Daar deden we natuurlijk wat langer dan 10 minuten over omdat we even moesten bijkletsen. Nadat we weer van alles op de hoogte waren, moesten we toch maar eens beginnen aan de training. Onze hartslag in zone 2 en dat met een hoge cadans tussen de 100 en 110 en dat voor vier blokken.

3, 2, 1, start! We moesten natuurlijk allemaal tegelijk onze ronde-knop indrukken en daar gingen we. Het was lachen, gieren, brullen! Met de slappe lach een cadanstraining doen is gegarandeerd nog veel meer lol en dus regelmatig de melding dat onze hartslag te hoog was. Denk je even in: je ziet 3 vrouwen stuiterend op hun fiets, ze lachen om zichzelf, om elkaar en om de mensen die ze tegenkomen. Wat moeten die mensen wel niet denken? Al met al een erg leuke training waar we toen het nut nog niet van inzagen maar jullie zullen straks lezen dat dit soort trainingen erg goed van pas zullen komen!

Uiteraard waren wij nog lang niet uitgekletst, dus het uitfietsen duurde ook wat langer dan 10 minuten. Het leek ons wel een leuk idee om nog even een rondje Emmen te doen en dan nog even de Muur van Emmen op te gaan. Voor de mensen die het niet kennen: het is een korte, maar erg steile klim. Marga en Hilly gingen als ware klimgeiten naar boven, Marjan had wat meer moeite. Zij wilde het laatste stukje naar het bovenste deel - wat eigenlijk voor voetgangers is - ook nog even op fietsen. Ze zette nog even aan en BAM! De derailleur geknapt. Nou daar sta je dan, dat was natuurlijk niet door ons zelf te repareren.

Gelukkig was Marjan met de auto naar Emmen gekomen vanwege tijdgebrek. Hilly heeft haar autosleutel meegenomen dus die kwam met de fiets achterin Marjan haar auto brengen. Intussen kon Marjan fietsenzaak Egberts in Borger bellen met de vraag of er een derailleur op voorraad was. Die was er, maar ze hadden het wel druk. De fiets zou pas vrijdag klaar zijn! De dag voor de Ride for the Roses...! Bij het brengen van de fiets hebben we toch maar even aangegeven dat we toch wel heel graag wilden fietsen en of het dus misschien iets sneller kon. Maandagavond kreeg Marjan al bericht dat haar fiets weer klaar was!

We fietsen alle drie bij FTC Emmen en zondag 25 september was er nog een Ladies Ride. Marga en Hilly hebben meegefietst en hebben toen nog de Fondo bloktraining gedaan. Tien minuten kopwerk en dan weer vijf minuten rust. Die training werd uiteindelijk door Hilly zwaarder bevonden dan de Ride for the Roses zelf. Zo zie je dus maar weer hoe goed het is dat je traint met een trainingsplan en een doel.

Zaterdag 1 oktober, het is zover: the Ride for the Roses! Helaas was het weerbericht niet veelbelovend: veel, heel veel regen en wind tot windkracht 6! En helaas, ziekte: Marga moest zich ziek afmelden en de oppas bij Marjan was ook ziek. De veelbelovende dag dreigt zowel letterlijk als figuurlijk in het water te vallen. Maar Hilly staat aan de start!

---

"Verbaasd word ik op 1 oktober wakker, de zon schijnt! Zie ik dat goed? Droom ik nog? Nee, echt de zon schijnt. Ik stapt dan ook direct op de fiets op weg naar de Floriade - waar de start en finish van de Ride for the Roses was - om me alvast in te schrijven. Daarna weer terug naar de B&B om te ontbijten. De tocht naar de inschrijving en terug was een grote zoektocht vanwege omleidingen door de Floriade, afgesloten bruggen en busbanen. Ik schrik van de afgewaaide takken die op de weg liggen. Wat gaat dit worden vandaag?

Eenmaal aan de start, nog steeds zon met wel een dreigende, donkere lucht. Onder luid getoeter mogen we van start. In een groep van 40-50 man/vrouw gaan we op weg naar Nijkerk. Een lekker tempo, niet al te hoog. En opeens toch een flinke plensbui. De groep begint uit elkaar te vallen. We komen ineens vol in de wind. Mijn voorganger kan het gat niet dichten, ik voel me fit en dan blijkt het nut van de cadanstraining. Een tempoversnelling en snel fiets ik het gat dicht en kan ik weer aansluiten. Fietsen in een groep is veel gemakkelijker en gezelliger. Na Nijkerk is het nog wat buiig en trekt de wind nog wat aan. Ik probeer het ook even op kop, maar laat me na een paar kilometer lekker weer afzakken tot midden in de groep. Er wordt gezellig gekletst in de groep en ik maak kennis met diverse medefietsers.

We fietsen door een prachtig weidelandschap. Daarna richting Baarn waar we door een bosrijke omgeving met prachtige kastelen/landhuizen fietsen. Een mooie omgeving, deels ook over half-verharde bospaden, deels erg modderig. Het doet even denken aan onze fietstocht naar Denemarken via de Jutlandroute. Vies als mountainbikers komen we aan bij de goed verzorgde pauze. Hier hoor ik meer verhalen over waarom en vooral voor wie mensen fietsen. Hartverscheurende verhalen over het verlies van dierbaren. Even denk ik aan Karin Meijerink, onze ski-vriendin, ook veel te vroeg overleden aan de vreselijke ziekte.

Na de pauze wacht ik op een “bus” zodat ik weer lekker mee kan liften op het tempo van een groep. Twee groepen vertrekken tegelijkertijd. Maar helaas de één heeft iemand na 100 meter lek, de andere groep na 500 meter. Ik ga alleen verder, er zijn genoeg fietsers die mij straks gaan inhalen. Ik fiets 20 kilometer alleen en besluit daarna een foto te maken bij de prachtige Loosdrechtse Plassen. Ik stap van de fiets, maar het is daar zo nat dat ik direct de schoenen helemaal vol water heb. Het was toch niet zo’n goed idee. Ik heb net een foto en daar komen de eerste groepen aan. Snel pak ik de fiets (zonder goede foto) en sluit aan. Blijkt het een groep uit Emmen te zijn met nog een bekende. Even bijpraten en tegelijkertijd goed op de weg te letten.

Ondertussen fiets ik nog heel erg lekker. Ik heb het tijdens de Fondo trainingen wel zwaarder gehad. Het einde komt in zicht. Helaas, op 90 kilometer heb ik een lekke band. Balen! Bandje wisselen hebben we genoeg getraind in Denemarken, maar helaas: mijn CO2-pompje werkt weer niet zoals verwacht. Slechts Ă©Ă©n patroon werkt goed, de andere twee werken niet. Had ik dit maar meer getraind. Ze worden niet doorboort en ik krijg niet genoeg lucht in de band. Gelukkig zijn er ook nog meiden met een mini-fietspompje en ik kan weer verder op een matige harde band. Ik kan niet snel meer door de bocht.

Toch nog later dan verwacht kom ik over de finish. En dan mis ik mijn fietsvriendinnen Marjan en Marga. Maar niet te lang getreurd, want ik wil nog even genieten van al het moois op de Floriade! Ik had de Floriade al een keer bezocht, maar nog lang niet alles gezien. We kijken gezamenlijk terug op een mooie voorbereiding met de Fondo fietstrainingen. Heerlijk gefietst, veel gelachen en af en toe wat pech. De Ride for the Roses was een prachtige fietstocht onder toch wel redelijk goede weersomstandigheden. Op naar de volgende tocht!"

€ 15 miljoen opgehaald voor kankeronderzoek. Het is het resultaat van 23 jaar Ride for the Roses. Op 1 oktober vond de editie van 2022 plaats, met ondersteuning van de Fondo trainingsprogramma's. Steun jij ook het onderzoek naar long-, huid-, borst- en prostaatkanker? Een donatie zou een mooi gebaar zijn. Doneren kan hier!

Theorie in praktijk brengen?

Ga fietsen met Fondo, de trainingsapp van de KNWU.

î € Download Fondo voor iPhone of Androidî € Download Fondo

Powered by Shimano Service Center

Shimano Service Center is materiaal- en onderhoudspartner van Fondo. Heb je een vraag over (het onderhoud van) je fiets? Bekijk dan eens de andere artikelen of bezoek een Shimano Service Center bij jou in de buurt.

î € Vind een Shimano Service Centerî € Download Fondo

Powered by BORN

Dit artikel is geschreven in samenwerking met BORN, voedingspartner van Fondo. BORN biedt een gratis voedingsadviestool aan waarmee je een persoonlijk voedingsplan ontvangt vol ideeën, tips & tricks over hoe jij met (sport)voeding het beste uit jezelf kunt halen.

Ontvang jouw voedingsplanî € Download Fondo