Materiaal en onderhoud

Je fiets mee op vakantie? Doe de vakantiecheck!

In het buitenland fietsen is een feestje! Dus als je fiets mee mag, dan wil je natuurlijk dat die, net als jij, in topconditie verkeert. Wij vroegen de experts van Shimano om een checklist zodat jij zorgeloos kan genieten (of afzien) op vakantie!

Shimano Service Center
Geschreven door
Shimano Service Center

Tip 1: Begin op tijd & neem de tijd

Vakantie is ontspanning, dus relax! Neem de tijd om alles te checken en wacht niet tot het laatste moment met het wegbrengen van je fiets of bestellen van onderdelen. Dat is beter voor je fiets en voor je eigen stress-level.

Twijfel je of onderdelen vervangen moeten worden? Doe de Bike Performance Check of maak een afspraak bij je lokale Shimano Service Center.

Tip 2: Een goede schoonmaakbeurt

Een schone fiets is een snelle fiets, maar misschien nog wel belangrijker: door je fiets regelmatig schoon te maken zorg je dat onderdelen minder snel slijten én komen beginnende gebreken sneller aan het licht. Het is dus sowieso een goed idee om je fiets regelmatig schoon te maken, maar zeker voor je op vakantie gaat kan een grondige poetssessie geen kwaad. Bijkomend voordeel, je fiets staat te schitteren op al je vakantiekiekjes!

Ook een goede schoonmaakbeurt doet wonderen!

Tip 3: Check je remmen

Als iets je niet in de steek mag laten, zijn het wel je remmen. Check voor vertrek dus altijd de slijtage en afstelling van je remblokken. Met name in de bergen hebben je remmen het zwaar waardoor ze sneller zullen slijten dan in het vlakke Nederland en België.

Heb je velgremmen? Haal dan je wielen uit je fiets, zodat je de blokken grondig kunt inspecteren. Verwijder vuil en vervang je remblokken als de oorspronkelijke groeven niet meer zichtbaar zijn of als ze scheef zijn afgesleten. Kunnen ze nog wel even mee? Maak ze dan goed schoon en schuur ze iets op.  

Ook bij schijfremmen zijn de blokken op een gegeven moment aan vervanging toe. Het is wat lastiger te zien, maar een ander ‘remgevoel’ of piepend geluid zijn goede indicatoren. Vervang ze in ieder geval wanneer ze minder dan 0,5mm profiel hebben of vervuild zijn. Rijd je er te lang mee door, dan rem je op het metaal van het remblok en beschadig je de remschijf. Heb je ze vervangen? Vergeet ze dan niet in te remmen!

Tip 4: Check je ketting & cassette

De ketting is misschien wel het meest onderhoudsgevoelige onderdeel van je fiets. Naarmate je de fiets langer en vaker gebruikt, neemt de afstand tussen de schakels toe. Zeker wanneer je fietst met een vieze ketting of in slechte weersomstandigheden.

Door je ketting goed te onderhouden en op tijd te vervangen voorkom je onnodige slijtage aan je cassette en kettingbladen. Ga je naar de bergen? Let dan extra goed op dat je alle versnellingen checkt. Je wil niet dat je ketting overslaat als je alles geeft op die ene klim.

Voorkom slijtage aan je cassette

Tip 5: Check je bouten

Alle bouten op je fiets zitten daar met een bepaalde reden. Ze houden je fiets bij elkaar en voorkomen speling op plekken waar je dat niet wilt. Omdat bouten los kunnen trillen, bijvoorbeeld op klinkerwegen, is het een goed idee om ze allemaal even na te lopen voordat je vertrekt. Let daarbij wel op dat je ze niet té strak draait, je kunt hiervoor het beste een momentsleutel gebruiken.

Tip 6: Check je versnellingen

Als je fiets helemaal schoon is en/of je de versleten onderdelen van je drivetrain hebt vervangen, check dan of alles soepel loopt en schakelt. Het afstellen van je derailleur is een klusje dat je goed zelf kunt doen, mits je weet wat je doet. Twijfel je? Dan kun je natuurlijk een afspraak maken bij je lokale Shimano Service Center, voor gegarandeerde top schakelprestaties.

Tip 7: Check je banden

Pechveroorzaker nummer één is de lekke band. Je kunt het nooit helemaal voorkomen, maar gelukkig wel de kans verkleinen. Dat begint met een grondige inspectie van het loopvlak; haal steentjes en andere scherpe delen uit het rubber en kijk of ze geen diepe/grote sneden achterlaten.

Ook hebben de meeste buitenbanden een slijtage indicator die aangeeft wanneer de band aan vervanging toe is (meestal twee kleine ronde gaatjes die naast elkaar liggen in het loopvlak). Zijn die (bijna) niet meer zichtbaar? Tijd voor een nieuwe band! Zorg daarnaast ook dat je genoeg binnenbanden, plakmateriaal en een pomp meeneemt.

Verklein de kans op pech onderweg. Inspecteer het loopvlak van de banden zorgvuldig!

Tip 8: Zorg voor genoeg spanning…

In je banden én al het elektronische aan je fiets. Want een lege band, powermeter, Di2 batterij of navigatie maakt je rit een stuk minder ontspannen.

Tip 9: Check je vervoer & reserveonderdelen

Nu je fiets tiptop in orde is, wil je ‘m natuurlijk ook zo houden. Denk dus goed na over de manier waarop jij ‘m gaat vervoeren. Ook je racefiets ligt liever niet onder een zware stapel tassen). Daarnaast is het altijd handig om wat basisgereedschap en reserveonderdelen mee te nemen. Met een imbussetje, een extra set remblokken & binnenbandjes kom je al een heel eind. Oh, en vergeet je fietspomp niet!

Veel fietsplezier!

Theorie in praktijk brengen?

Ga fietsen met Fondo, de trainingsapp van de KNWU.

Download Fondo voor iPhone of Android Download Fondo

Powered by Shimano Service Center

Shimano Service Center is materiaal- en onderhoudspartner van Fondo. Heb je een vraag over (het onderhoud van) je fiets? Bekijk dan eens de andere artikelen of bezoek een Shimano Service Center bij jou in de buurt.

Vind een Shimano Service Center Download Fondo

Powered by BORN

Dit artikel is geschreven in samenwerking met BORN, voedingspartner van Fondo. BORN biedt een gratis voedingsadviestool aan waarmee je een persoonlijk voedingsplan ontvangt vol ideeën, tips & tricks over hoe jij met (sport)voeding het beste uit jezelf kunt halen.

Ontvang jouw voedingsplan Download Fondo