Het tijdig vervangen van de cassette is zowel voor wielrenners, mountainbikers als gravelbikers een essentieel onderdeel van het onderhouden van je fiets. Je ontkomt er immers niet aan dat zo’n cassette gaat slijten, zeker wanneer je deze intensief gebruikt en deze vaak in contact komt met regen en modder. Maar niet getreurd: met de juiste tips en het juiste gereedschap is de cassette te vervangen vrij eenvoudig.
Wanneer moet de cassette van je racefiets of MTB vervangen worden?
Wanneer een cassette exact toe is aan vervanging is lastig te zeggen. Zeker als je vaak in dezelfde versnelling fietst, dan zal dat ene kransje aan vervanging toe zijn, terwijl de rest nog prima mee kan. Probeer echter op basis van de volgende drie factoren te beoordelen of je er goed aan doet om een nieuwe cassette te monteren aan je body.
- Schakelproblemen: je merkt dat de ketting vaker over slaat, met name bij zware belasting.
- Visuele slijtage: de tandwielen van de cassette zien er scherp of haaientandvormig uit.
- Kettingslijtage: als je merkt dat de ketting snel slijt en relatief vaak vervangen moet worden, dan is de kans groot dat je cassette ook vervangen moet worden.
Het verlengen van de levensduur van je cassette
Het regelmatig en goed onderhouden van je materiaal kan de levensduur van je cassette aanzienlijk verlengen. Dat doe je bijvoorbeeld om na iedere rit je ketting schoon te maken en deze opnieuw te smeren. Controleer ook regelmatig de slijtage van je ketting, want een versleten ketting kan ook jouw cassette aantasten. Daarom adviseren we ook om bij het monteren van een nieuwe cassette op je racefiets, direct een nieuwe ketting te monteren, om je prestaties en fietsplezier in stand te houden.
Welk gereedschap heb je nodig voor het vervangen van een cassette?
Voor het vervangen van een cassette heb je specifiek gereedschap nodig. Zorg dat je minstens de volgende tools bij de hand hebt:
- Cassetteafnemer: deze tool is speciaal ontworpen om de sluitring van de cassette los te draaien.
- Kettingzweep: ideaal om de cassette op zijn plaats te houden tijdens het losdraaien van de sluitring.
Aanvullend kan het handig zijn om een schoonmaakdoek bij de hand te hebben voor het verwijderen van vuil en vet, maar ook een potje montagepasta kan wonderen doen.
Cassette vervangen: stappenplan & instructievideo
Stap 1: demonteer je achterwiel
Haal je achterwiel uit het frame door de snelspanner of steekas los te draaien.
Stap 2: verwijder de oude cassette
- Bevestig de cassetteafnemer in de sluitring van de cassette.
- Gebruik de kettingzweep om de cassette op zijn plaats te houden.
- Draai met de cassetteafnemer tegen de klok in om de sluitring los te maken.
- Verwijder de cassette voorzichtig en leg deze opzij.
Stap 3: reinig de body
Maak de body schoon met een doek en eventueel wat ontvetter. Verwijder alle vuilresten, zodat de nieuwe cassette soepel gemonteerd kan worden.
Stap 4: vervang je cassette en monteer deze goed vast
- Smeer een beetje montagepasta op de body
- Plaats de nieuwe cassette op de body. Dit kan maar op één manier, dus zorg ervoor dat de uitsparingen goed op elkaar zijn uitgelijnd.
- Smeer ook nog wat montagepasta op de sluitring.
- Schroef de sluitring met de hand vast. Gebruik vervolgens de cassetteafnemer om deze stevig aan te draaien.
Stap 5: plaats je achterwiel terug
Nu de cassette vervangen is, kan het achterwiel weer in het frame geplaatst worden. Zorg er daarbij voor dat de ketting weer correct op de cassette komt te liggen. Draai vervolgens de snelspanner of steekas weer goed vast van je wiel.
Veelgemaakte fouten bij het vervangen van de cassette
Bij het monteren van een nieuwe cassette op je racefiets of mountainbike zien we regelmatig nog wel wat fout gedaan. Met name onderstaande drie fouten komen relatief vaak voor.
- Het kiezen van de verkeerde cassette: Zorg er voor dat je jouw cassette gaat vervangen voor dat je weet welke nieuwe cassette je wilt monteren en of deze compatible is. Zo zijn er nogal wat keuzes te maken. Wil je een Shimano, SRAM of Campagnolo cassette? En kies je dan bijvoorbeeld voor 10-, 11- of 12-speed? Laat je vooraf dus goed informeren.
- Het onjuist aandraaien van de sluitring: Deze fout kan twee kanten op gaan. Ofwel draai je de sluitring onvoldoende aan, ofwel draai je hem te strak aan. In het eerste geval kan het gebeuren dat jouw cassette loskomt tijdens het fietsen, met alle gevolgen van dien. Wanneer je de sluitring echter te strak aandraait, kan deze beschadigt raken en vervormen, waardoor deze scheef komt te zitten en niet lekker schakelt. Om nog maar te zwijgen over het moeilijke demonteren de volgende keer dat je de cassette wilt vervangen.
- Het niet goed schoonmaken: Een vieze naaf kan de prestaties van je nieuwe cassette aanzienlijk verminderen. Een kleine moeite dus om viezigheid even met een doek weg te halen voordat je de nieuwe cassette monteert.