Trainingsleer

De vijf meest gemaakte trainingsfouten onder wielrenners

Ga je altijd voor een zo hoog mogelijk gemiddelde en fiets je alleen als de zon schijnt? Dan maak je al twee van de vijf meest gemaakte fouten…

Geschreven door
KNWU Talentcoaches

De 5 meest gemaakt trainingsfouten:

  1. Er wordt vaak veel te hard gefietst waardoor een goede basis ontbreekt om het langer vol te houden. Maak niet van elke training een wedstrijd!
  2. Er wordt vaak weinig gevarieerd getraind, waardoor het trainingseffect afneemt.
  3. Er wordt vaak niet, te weinig of te laat getraind waardoor het lichaam onvoldoende voorbereid is op de te te leveren inspanning.
  4. Er wordt vaak onregelmatig getraind, waardoor het trainingseffect minimaal is.
  5. Er wordt vaak te weinig rust genomen tussen de trainingen door, waardoor het trainingseffect ongedaan wordt gemaakt en er een risico op overtraining ontstaat.

Lees hier waarom je beter rustiger, met regelmaat en op tijd kunt beginnen met trainen.

Tot slot nog een laatste veelgemaakte trainingsfout: er wordt alleen maar gefietst, terwijl trainen meer is dan fietsen alleen.

Verder lezen:

No items found.

Theorie in praktijk brengen?

Ga fietsen met Fondo, de trainingsapp van de KNWU.

Download Fondo voor iPhone of Android Download Fondo