Trainen met Fondo

Uitleg bij de verschillende trainingsniveaus in Fondo

De trainingsprogramma’s in Fondo worden op verschillende niveaus aangeboden: niveau 1, 2, 3 en 4. In dit artikel leggen we de verschillende niveaus uit zodat je zelf kunt bepalen welk niveau voor jou geschikt is.

Geschreven door
KNWU Talentcoaches

Hoe zit dat met de verschillende trainingsniveaus?

De trainingsprogramma’s in Fondo worden op verschillende niveaus aangeboden: niveau 1, 2, 3 en 4. Het trainingsdoel bepaalt de beschikbare niveaus (meestal twee of drie niveaus per trainingsdoel, maar in sommige gevallen één). Is het doel bijvoorbeeld een lange zware cyclo met veel hoogtemeters, dan wordt het trainingsprogramma aangeboden op niveau 3 en 4. Is het doel een korte vlakke toertocht, dan bieden we het trainingsprogramma aan op niveau 1 en 2. Hoe hoger het niveau, hoe zwaarder de trainingen in het programma. Het is dus belangrijk dat je het juiste niveau kiest om te voorkomen dat je te zwaar (of te licht) traint. Als je tijdens het volgen van een trainingsprogramma het gevoel hebt dat het trainingsprogramma te licht of te zwaar valt, dan kun je met het aantal trainingsdagen spelen om de belasting te verhogen of verlagen.

Gebruik onderstaande uitleg voor het bepalen van het voor jou geschikte niveau.

Niveau 1 is het instapniveau en voor jou geschikt als je:

  • Nog weinig ervaring hebt op de racefiets (je bent onlangs begonnen);
  • Over een basisconditie beschikt: je kunt een rit van 1 uur aan;
  • Tijd hebt om minimaal 2x per week te trainen op de fiets.

Niveau 2 is voor jou geschikt als je:

  • Onlangs een trainingsprogramma op niveau 1 hebt afgerond, of als je:
  • Enigszins ervaren bent op de racefiets (minimaal een half jaar);
  • Over een redelijk basisconditie beschikt: je kunt een rit van 2 uur aan;
  • Tijd hebt om minimaal 2x per week te trainen op de fiets.

Niveau 3 is voor jou geschikt als je:

  • Onlangs een trainingsprogramma op niveau 2 hebt afgerond, of als je:
  • Veel ervaring hebt op de racefiets (1 a 2 jaar);
  • Over een goed basisconditie beschikt: je kunt een rit van 2,5 uur aan;
  • Tijd hebt om minimaal 3x per week te trainen op de fiets.

Niveau 4 is het zwaarste niveau en alleen voor jou geschikt als je:

  • Onlangs een trainingsprogramma op niveau 3 hebt afgerond, of als je:
  • Zeer ervaren bent op de racefiets (2+ jaar);
  • Over een uitmuntende basisconditie beschikt: je kunt een rit van 3 uur aan;
  • Tijd hebt om minimaal 3x per week te trainen op de fiets.

Verder lezen:

No items found.

Theorie in praktijk brengen?

Ga fietsen met Fondo, de trainingsapp van de KNWU.

Download Fondo voor iPhone of Android Download Fondo