Voeding

Heerlijk, helder, herstellen

Na het leveren van een persoonlijke topprestatie (pushing limits!), mag je de tijd nemen om te herstellen. Of eigenlijk is dat een ‘moetje’: even gas terug om daarna weer full power en topgemotiveerd de weg of gravel op te gaan. Zonder herstel geen prestaties, maar juist vervelende pijntjes. Zonder goed herstel, minder sportplezier. En daar gaat het toch juist om? Goed herstel zorgt voor een goed humeur. Heerlijk trap je dan jouw kilometers weg.

Geschreven door
BORN

Die meerdaagse fietsvakantie in de Vogezen of een korte ‘trainingsstage’ in Zuid-Limburg. Je gaat meerdere dagen achter elkaar zwaardere inspanningen leveren dan normaal, want: échte stijgingspercentages. Waar je normaal wellicht enkele dagen of zelfs een week wacht met je volgende inspanning, volgen de langere dagen in het zadel elkaar nu op. Het is immers ‘fietsvakantietrainingskamp’. Een snel herstel om de volgende dag weer te kunnen vlammen: hoe dan?

Wat er vooraf gaat

Heel veel aandacht gaat altijd uit naar de voeding tijdens een fietstocht. Logisch ook: met een goede voedingsbalans tijdens een toer-, trainingstocht of wedstrijd beleef je meer plezier van de betere prestatie die je levert. Onbewust besteed je minder aandacht aan de voorafgaande dagen. De focus ligt op de dag dat hét moet gebeuren. Maar hét gebeurt juist al die dagen ervoor. Dáár maak je het verschil! Goede, gezonde voeding, waarbij je mag denken aan de nieuwe schijf van vijf met een nadruk op koolhydraten, maar ook op gezonde vetten en eiwitten.

Na een dagje stoempen in het zadel (of dartelend op de pedalen)…

Na afloop van een stevig rondje Heuvelland met 1.436 hoogtemeters of na een ferme trainingstocht over Col de la Schlucht of Platzerwasel is het belangrijk dat je goed herstelt voor de volgende dag, want dan staan de Ardennen of de Grand Ballon op de planning. Zoals al gezegd: een goed herstel gaat jouw sportplezier verhogen en zorgt ervoor dat je met een glimlach kan blijven stoempen (of dartelen).

Voor een snel herstel zijn 3 dingen belangrijk: vochtaanvulling, eiwitten en… koolhydraten. Bij herstel wordt vaak alleen aan eiwitten gedacht, maar koolhydraten aanvullen na een training is even belangrijk… en het liefste niet te lang ermee wachten. Om zo snel mogelijk het tijdens dag 1 verloren vocht weer aan te vullen mag je één tot 1,5 liter drinken voor elke kilogram lichaamsgewicht die je tijdens de training verloren hebt. Jezelf wegen is weten. Qua koolhydraten moet je ongeveer denken aan 2 gram koolhydraten per kilogram lichaamsgewicht binnen 2 uur na je training. Daarnaast heb je dan nog ongeveer tussen de 10 en 20 gram eiwit nodig – hoeveelheid afhankelijk van ‘type eiwit’ - direct na je inspanning om je herstel te optimaliseren.

Na je training (dag 1) moet je dus niet vergeten jouw motortje te voeden, ook al gaat het in de ruststand. Een recovery drank, eventueel in combinatie met een heerlijke recovery-reep en je bent al snel voorzien. Niet moeilijker maken dan het is. Wist je dat, als je niet goed nadenkt over je herstel en dus langzaam je reserves uitput bij dag na dag trainingsarbeid zonder herstelvoeding, je geest gaat tegenwerken en je chagrijnig wordt? Je bent niet te genieten! Daarnaast kun je bij dit type ‘ondervoeding’ sneller trek krijgt in ongezonde snoepkicks met chips of chocolade. Toch niet van ‘gezonde sportieveling’ tot een ‘snaaier’?

Helder herstellen

Vaak is het na een trainingstocht of vakantiestage in warm weer niet heel prettig om een dikke recovery shake weg te drinken. BORN Recovery+ biedt uitkomst, want dit is een heldere hersteldrank met de benodigde koolhydraten, eiwitpeptiden én een verfrisse citrussmaak. Ideaal voor jouw herstel na zomerse trainingsarbeid. Bijkomend voordeel is dat de eiwitten al door enzymen zijn opgeknipt tot kleinere peptiden, waardoor je met minder toe kan, deze supersnel worden opgenomen en in no-time je herstelproces wordt gestart. Kortom: helder herstellen.

Je springt glimlachend en vol goede moed de volgende dag uit bed. Klaar voor dag 2.

Verder lezen:

No items found.

Theorie in praktijk brengen?

Ga fietsen met Fondo, de trainingsapp van de KNWU.

Download Fondo voor iPhone of Android Download Fondo

Powered by Shimano Service Center

Shimano Service Center is materiaal- en onderhoudspartner van Fondo. Heb je een vraag over (het onderhoud van) je fiets? Bekijk dan eens de andere artikelen of bezoek een Shimano Service Center bij jou in de buurt.

Vind een Shimano Service Center Download Fondo

Powered by BORN

Dit artikel is geschreven in samenwerking met BORN, voedingspartner van Fondo. BORN biedt een gratis voedingsadviestool aan waarmee je een persoonlijk voedingsplan ontvangt vol ideeën, tips & tricks over hoe jij met (sport)voeding het beste uit jezelf kunt halen.

Ontvang jouw voedingsplan Download Fondo