Wat is een tubeless band?
Een tubeless band is, vrij vertaald, een band zonder binnenband. In plaats van dat je dus de binnenband oppompt, pomp je nu de buitenband op. Omdat deze tubeless band helemaal strak en luchtdicht aansluit op de velg, kan er geen lucht ontsnappen en blijft de band op spanning.
Waar de buitenband normaal ook als bescherming dient tegen het lek raken van de binnenband, is die bescherming er nu dus niet. In plaats daarvan wordt er latex vloeistof, ook wel tubeless sealant genoemd, in de band gespoten. Deze vloeistof dicht kleine gaatjes automatisch, vaak zonder dat je het merkt.
Tubeless vs binnenband, de verschillen
De klassieke set-up van buitenband en binnenband heeft ons allemaal jarenlang veel plezier bezorgd. Toch zien we steeds meer sportieve fietsers gebruik maken van tubeless banden, ook als racefiets band. Is de tubeless band dan beter dan de binnenband?
Beide opties hebben hun eigen kenmerken, maar op het onderhoud na lijkt de tubeless band de strijd toch te winnen. Vooral voor de mountainbike en de gravelbike is tubeless superieur aan de binnenband, vanwege de betere grip en het hogere comfort. Met name het voordeel qua lekrijden is het grote argument om tubeless banden op je racefiets te monteren.
De voordelen van tubeless banden
We kunnen stellen dat tubeless banden vier concrete voordelen hebben voor sportieve fietsers, ten opzichte van de traditionele buitenband-binnenband set-up.
Minder lekrijden met tubeless banden
Zoals hiervoor als omschreven dicht de latex vloeistof in een tubeless band kleine gaatjes in de band. Hierdoor blijf je makkelijk doorrijden, waarbij je vaak niet eens door hebt dat je eigenlijk lek gereden hebt.
Lagere bandendruk leidt tot meer grip en controle
Omdat je niet met binnenbanden te maken hebt, loop je geen risico op een stootlek. Hierdoor kan je met een lagere bandendruk rijden. En een lagere bandenspanning betekent dan weer meer comfort en betere grip op het wegdek. Vooral mountainbikers en gravelaars genieten zo van meer tractie op de onverharde paden.
Minder gewicht dankzij het ontbreken van een binnenband
Omdat je in een tubeless set-up te maken hebt met alleen een buitenband, is de gewichtsbesparing een logisch gevolg. Het is misschien niet veel, maar per wiel kan je zo tot tientallen grammen besparen.
Een hogere efficiëntie
Doordat er geen frictie plaatsvindt tussen buitenband en binnenband, zal je minder rolweerstand ervaren, wat je efficiëntie en fietsprestaties ten goede komt.

De nadelen van tubeless banden
Natuurlijk hebben ook tubeless banden een keerzijde. Zo kunnen we vier nadelen verder toelichten.
De montage van een tubeless band kan lastig zijn
Het vereist wat oefening om een tubeless band goed en luchtdicht te monteren. Vooral wanneer je de tubeless banden voor het eerst oppompt, vraagt dat speciale aandacht en een compressor of speciale tubeless fietspomp.
Tubeless vereist meer onderhoud
Na verloop van tijd droogt de latex in de band uit. Dit betekent dat je deze latex vloeistof regelmatig moet bijvullen, zodat je goed beschermt blijft tegen lekrijden. Afhankelijk van de mate van gebruik, moet de tubeless latex elke 2-6 maanden bijgevuld worden.
Niet alle velgen zijn geschikt voor tubeless
Fietswielen komen er in allerlei soorten en maten en dat betekent ook meteen dat niet alle banden zomaar op elk wiel passen. Om tubeless banden te kunnen gebruiken, heb je een tubeless ready band op de velg nodig. Hiervoor heb je ook speciale tubeless velglint nodig tussen de velg. Let daar dus op voordat je de keuze voor tubeless banden maakt.
Tubeless onderweg repareren is lastiger
Wanneer je onderweg lekrijdt en een groot gat tevoorschijn komt, dan kan ook de latex in de tubeless band niet meer helpen. Op zo’n moment kan je alsnog een binnenband plaatsen, of gebruik maken van tubeless plugs, mits je die bij je hebt natuurlijk.

Hoe onderhoud je tubeless fietsbanden?
We gaven bij de nadelen aan dat tubeless banden meer onderhoud vragen dan standaard buiten- en binnenbanden. Met de juiste instructies is dit onderhoud echter ook goed te doen. Wanneer je een aantal basistaken goed bijhoudt, controleer de latex regelmatig, houd de bandendruk in de gaten, inspecteer je banden op scheurtjes en verwijder opgedroogde latex, dan blijven er drie algemene tubeless onderhoudsklusjes over die wat meer uitleg behoeven. We hebben het dan over het bijvullen van de tubeless latex, het oppompen van tubeless banden en het vervangen van deze banden.
Tubeless latex bijvullen racefiets
Om het tubeless systeem goed te laten werken, is het essentieel om tubeless latex regelmatig bij te vullen. Het is aan te raden om zo’n 30 tot 50ml sealant per band te gebruiken. Deze sealant kan je via het tubeless ventiel toevoegen (na het verwijderen van de ventielkern) of door simpelweg je band van de velg te halen en rechtstreeks in de band te gieten.
Nadat je de sealant hebt toegevoegd, is het belangrijk om het wiel een aantal keer goed rond te draaien, zodat je zeker weet dat de vloeistof goed verspreid is.
Tubeless banden oppompen
Het oppompen van tubeless banden klinkt eenvoudig, maar is dat niet per sé. Dit komt omdat een normale fietspomp vaak niet voldoende luchtdruk bevat om de band goed in de velg te laten sluiten.
Een compressor of een specifieke tubeless pomp gaat je hier zeker bij helpen, zoals onderstaande video laat zien.
Tubeless banden vervangen
Natuurlijk zijn ook tubeless banden niet immuun voor slijtage, wat betekent dat je ze regelmatig moet vervangen. Signalen wanneer de band aan vervanging toe is, zijn onder andere een dun of doorgesleten loopvlak, veel opgedroogde latex of zelfs schimmelvorming. Het is ook handig om de tubeless band te vervangen als je merkt dat je veel latex nodig hebt om zelfs te kleinste lekken te dichten.
Conclusie: is tubeless rijden wat voor jou?
Tubeless rijden is een slimme keuze voor steeds meer sportieve fietsers. De voordelen zijn duidelijk: minder lekrijden, meer grip, extra comfort en een lager gewicht. Zeker als je veel offroad rijdt met de mountainbike of gravelbike, of vaak op slecht asfalt rijdt met je racefiets, haal je veel voordeel uit een tubeless set-up.
- Voor wielrenners betekent tubeless vooral: minder frustratie bij lekke banden, meer comfort én betere prestaties.
- Voor mountainbikers is tubeless inmiddels de standaard, vanwege de grip, het gemak en de lekbestendigheid.
- Voor gravelrijders is het zelfs bijna onmisbaar, zeker op ruig terrein met wisselende ondergronden.
Daar staat tegenover dat je wel iets meer aandacht moet besteden aan het onderhoud, zoals het bijvullen van latex en het goed monteren van je banden. Maar met een beetje oefening en de juiste materialen is dat prima te doen.
Kortom: wil je zorgelozer fietsen met betere prestaties en meer comfort? Dan is tubeless zeker het overwegen waard.