Ervaringen

Trainen voor de Alpe d'HuZes - deel 2

Op donderdag 6 juni 2024 is het zover. De Alpe d’Huzes wordt dan georganiseerd. In deze blogserie neemt Kevin je mee in zijn voorbereidingen voor deze monsteruitdaging.

Kevin de Rijk
Geschreven door
Kevin de Rijk

Vorige maand ben ik begonnen met de wintertrainingen binnen in Zwift met het trainingsprogramma van Fondo. Via de trainingsprogramma’s ga ik mij voorbereiden op de Alpe d’HuZes in juli dit jaar. Inmiddels zijn er alweer vier weken voorbij, vooral de laatste anderhalve week liep erg goed.

Mijn trainingsprogramma begon in de eerste week van januari, precies tijdens het EK Baanwielrennen in Apeldoorn. Aangezien ik voor werk bij het kampioenschap aanwezig moest zijn, bleef er geen tijd meer over om te trainen. Helaas moest ik dus twee trainingen overslaan in de eerste week. De week daarna heb ik twee trainingen kunnen doen maar al vrij snel kreeg ik een flinke verkoudheid te pakken waardoor er een week rust ingepland moest worden. Een fantastische start van het trainingsprogramma dus.

Terug trainen

Gelukkig voel ik mij inmiddels weer goed en ben ik weer begonnen aan de trainingen. Elk weekend plan ik de trainingen voor de aankomende week in. Zo voorkom ik dat ik twee intensieve trainingen een dag na elkaar moet doen. Maar op deze manier plan ik ook beter om verjaardagen of andere afspraken heen. Zo zorg ik dat ik dat er voldoende momenten over blijven om even op de fiets te springen. Een goed aandachtspunt, want de trainingen worden natuurlijk veel langer tijdens het trainingsprogramma van de Alpe d’HuZes. 

Hoewel ik de afgelopen weken niet het volledige trainingsprogramma heb kunnen volgen heb ik wel het idee dat het trainen zijn vruchten afwerpt. Waar ik eerst moeite had om in de juiste hartslagzone te blijven tijdens de training, heb ik de laatste week de intensiteit op Zwift op 110 of 120% moeten zetten om in de juiste zone terecht te komen. Natuurlijk is dat ook een momentopname, maar het fietsen gaat mij in ieder geval wat makkelijker af dan een maand of twee geleden. Voor mijn gevoel in ieder geval.

Naast alle trainingen op Zwift hebben we ook de eerste team trainingsdag gehad. Ons team voor de Alpe d’HuZes bestaat namelijk uit vijf mensen, twee fietsers: Martin (schoonvader) en ik voor de donderdag en drie lopers: Sabine (mijn vriendin), Astrid (moeder) en Wilma (schoonmoeder) voor de Alpe d’Zus op woensdag. Samen vormen we Team de Trits! De Trits is een sportcentrum in Baarn en daarom ook de ideale plek om als team te beginnen aan de trainingen. Voor Martin en mij betekende dat een uur trappen op een spinningfiets. Aangezien er in mijn trainingsprogramma toch al een blokkentraining gepland stond, kwam dat perfect uit! Ook tijdens dit uur was het flink zweten geblazen en kon ik mooie wattages trappen. Vooral dat laatste geeft vertrouwen.

trainen voor de alpe d'huzes

Voorbereidingen

Naast de trainingen moet er natuurlijk nog meer voorbereid worden. Zo moet je zorgen voor de juiste kleding. Gelukkig is het mogelijk om de kleding op een aantal locaties in Nederland te passen voordat je de bestelling in de webshop plaatst. Aangezien ik de tip heb gekregen van Martin om tijdens de Alpe d’HuZes regelmatig van kleding te wisselen heb ik drie shirts en broeken besteld. Je gaat namelijk goed zweten tijdens alle beklimmingen, dan is het wel fijn om regelmatig in een fris setje aan de klim te beginnen.

Naast dat je fysiek goed moet zijn om zes keer de Alpe d’Huez te beklimmen, moet het materiaal natuurlijk ook in orde zijn. Mijn huidige fiets (Zannata Z33 Race) heb ik in 2015 gekocht, en daar zijn inmiddels de nodige kilometers mee gemaakt. Na negen jaar trouwe dienst werd het wel een keer tijd om te kijken naar een nieuwe fiets. Daarnaast vind ik het wel een fijne gedachte om straks af te kunnen dalen met remschijven in plaats van de velgremmen die ik momenteel op de fiets heb zitten. Na maandenlang twijfelen (zoals mijn vriendin zegt) heb ik afgelopen maand dan toch de knoop doorgehakt en een Canyon Aeroad CF SLX 7 DI2 besteld. Ik denk dat ik al zeker twee jaar naar deze fiets zit te kijken, dus het ging zeker niet over één nacht ijs. Daarin heeft mijn vriendin dan wel gelijk (zoals altijd eigenlijk). 

Hoe dan ook, mijn Zannata is toch wat te klein. En met mijn lengte van 2.05 houd je weinig merken over die fietsen maken voor de langere medemens. Daarnaast heb ik van nature een vrij aerodynamische houding op de fiets waardoor een aeroad goed aansluit. Het is niet per se een fiets die erom bekend staat snel een berg mee op te fietsen, maar door de aerodynamische bouw ben ik in ieder geval wel snel beneden ;)

Komende maand

De komende maand staan er weer twee tot drie trainingen gepland. Met het slechte weer dat er wordt voorspeld zijn die waarschijnlijk allemaal binnen, maar tot nu toe ging dat ook prima! Hopelijk kan ik de afgelopen anderhalve week goed doortrekken de komende maand om zo weer verder te bouwen. Daarnaast speel ik met de gedachte om binnenkort, of in ieder geval voordat het trainingsprogramma voor de Alpe d’HuZes begint op 25 maart, een FTP test te doen en de Alpe d’Huez een keer via Zwift te beklimmen. Op die manier kan ik goed meten waar ik op dat moment sta. Tot slot mag ik deze maand mijn nieuwe fiets ophalen! Volgende maand een nieuwe update!

Wil je mij steunen voor de Alpe d’HuZes en zo samen geld ophalen voor kankeronderzoek? Dat kan! Je kunt een donatie doen op mijn actiepagina van de Alpe d’HuZes!

Theorie in praktijk brengen?

Ga fietsen met Fondo, de trainingsapp van de KNWU.

Download Fondo voor iPhone of Android Download Fondo

Powered by Shimano Service Center

Shimano Service Center is materiaal- en onderhoudspartner van Fondo. Heb je een vraag over (het onderhoud van) je fiets? Bekijk dan eens de andere artikelen of bezoek een Shimano Service Center bij jou in de buurt.

Vind een Shimano Service Center Download Fondo

Powered by BORN

Dit artikel is geschreven in samenwerking met BORN, voedingspartner van Fondo. BORN biedt een gratis voedingsadviestool aan waarmee je een persoonlijk voedingsplan ontvangt vol ideeën, tips & tricks over hoe jij met (sport)voeding het beste uit jezelf kunt halen.

Ontvang jouw voedingsplan Download Fondo